Viking Line izstrādā pasaulē lielāko elektrisko pasažieru-auto prāmi

11. jūnijs, 2025

Viking Line sper drosmīgu soli nākotnē, paziņojot par plāniem ieviest pasaulē lielāko pilnībā elektrisko pasažieru prāmi, kas savienos Helsinkus ar Tallinu. Ja viss noritēs kā plānots, šis ambiciozais projekts varētu tikt īstenots jau 2030. gadu sākumā. Jaunais prāmis ar nosaukumu Helios ne tikai izskatīsies moderni, bet arī darbosies pilnībā bez emisijām – uz elektrības bāzes, kas nozīmē ceļošanu bez trokšņa, dūmiem un vainas sajūtas par ietekmi uz dabu.

Helios būs 195 metrus garš, 30 metrus plats un spēs pārvadāt līdz 2000 pasažieriem, kā arī apmēram 650 automašīnas. Ar ātrumu ap 23 mezgliem (aptuveni 43 km/h), tas pārvarēs 80 kilometru attālumu starp Somijas un Igaunijas galvaspilsētām nedaudz vairāk kā divu stundu laikā. Kuģa sirds būs jaudīgs akumulatoru komplekts ar 85–100 megavatstundu ietilpību, kas tiks uzlādēts katru reizi, kad kuģis būs ostā. Līdz ar to tas būs ne tikai klusāks un tīrāks, bet arī īpaši efektīvs.

Šis maršruts nav izvēlēts nejauši – attālums starp Helsinkiem un Tallinu ir ideāli piemērots elektriskai kuģošanai. Tā ir viena no vispopulārākajām līnijām Baltijā, un jau šobrīd Port of Helsinki prognozē pasažieru skaita dubultošanos līdz 2040. gadam – no 5,5 miljoniem līdz vairāk nekā 11 miljoniem. Arī kravu plūsma šajā reģionā turpina augt.

Helios ir tapis sadarbībā ar Rauma kuģu būvētavu un citiem partneriem, un tas iezīmē pavisam jaunu laikmetu Baltijas jūras kuģniecībā. Šis nav tikai kuģis – tas ir simbols pārmaiņām un ilgtspējīgai attīstībai. Viking Line jau iepriekš ir izcēlies ar saviem inovatīvajiem risinājumiem – Viking Grace bija pirmais pasažieru kuģis pasaulē, kas darbojās ar sašķidrināto dabasgāzi un biogāzi. Savukārt Viking Glory vēl vairāk uzlaboja šos risinājumus, ļaujot pasažieriem izvēlēties biodegvielu un samazināt emisijas līdz pat 90%.

Elektriskā kuģošana gan nav iespējama tikai ar jauniem kuģiem – nepieciešama arī moderna un jaudīga uzlādes infrastruktūra ostās. Helsinku ostas Jätkäsaari rajonā līdz 2032. gadam plānota plaša attīstība, lai turpmāk varētu uzņemt šāda veida kuģus un nodrošināt to ikdienas darbību.

Projektu atbalsta arī plašāka iniciatīva – FIN-EST Green Corridor, kurā iesaistījušās Helsinku un Tallinas pilsētas, to ostas, Igaunijas Klimata ministrija, kā arī kuģniecības uzņēmumi Viking Line, Eckerö un Tallink. Mērķis ir padarīt jūras satiksmi šajā reģionā pilnībā klimatneitrālu un parādīt, ka tas nav tāls nākotnes sapnis, bet pavisam reāla iespēja jau tuvākajos gados.

Viking Line vadītājs Jans Hansess uzsver, ka Helios ir līdzvērtīgs vēsturiskam pagrieziena punktam – līdzīgi kā savulaik pāreja no buriniekiem uz tvaikoņiem vai motorkuģiem. Arī tagad mēs esam uz sliekšņa, kad ceļošana pa jūru kļūs vēl draudzīgāka gan videi, gan pašiem ceļotājiem.

Vai tas būs ceļojums ar skatu uz jūru bez skursteņu dūmiem un ar klusumu uz klāja? Iespējams, jau pavisam drīz. Un mēs, ceļotāji, varēsim būt daļa no šī pārmaiņu viļņa.

Avots: https://news.cision.com/viking-line-abp/r/viking-line-conceptualizes-the-world-s-largest-electric-passenger-car-ferry,c4159134