Regulārus lidojumus uz Liepāju tuvākajā laikā Air Baltic neatsāks
Regulāri lidojumi uz Liepāju tuvākajā laikā netiks atsākti, taču sarunas par šo lidojumu iespējamību tālākā nākotnē joprojām ir lidsabiedrības “airBaltic” dienas kārtībā. Viens no iemesliem ir Liepājas Eiropas Kultūras galvaspilsētas statuss 2027. gadā. Pašlaik aviokompānijas rīcībā nav arī mazāku lidmašīnu, kas varētu apkalpot reisus no Liepājas. Tikmēr Liepāju kā tūrisma galamērķi sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) un “airBaltic” trešdien prezentē Hannoverē, Vācijā. Hannovere būs viens no jaunajiem lidsabiedrības galamērķiem, kas tiks atklāts šī gada aprīlī.
SIA “Aviasabiedrība Liepāja” valdes loceklis Agris Sprūde uzsvēra, ka darbs lidostā nav apstājies, kaut arī regulāro lidojumu trūkums ievieš savas korekcijas, vienlaikus notiek čartera lidojumi un liela nozīme ir “airBaltic” Pilotu akadēmijas bāzei.
Pērn lidostā apkalpoti vairāk nekā 4000 lidojumi. Liepājā apzinās, ka situācija pēc pandēmijas un kara apstākļos Ukrainā aviācijas nozarē nav vienkārša, tomēr nav zaudēta cerība, ka regulārie lidojumi reiz atsāksies.
“Protams, mēs gribam, lai mums lido tagad. Mēs vēlētos, lai nevis primāri ir ekonomiskie rādītāji aviokompānijai kā uzņēmumam, bet valstiski uzstādījumi būtu tādi, ko aviokompānijas akcionārs uzskatītu kā svarīgus. Ir reģionālā izaugsme, ko stimulē šie lidojumi uz Liepāju,” atzīmēja Sprūde.
Lidojumu atsākšana ir svarīga arī tūrisma nozarei, atzina Liepājas Tūrisma informācijas biroja valdes locekle Sintija Pusaudze: “Mums ir jāņem vērā, ka 2027. gadā Liepāja ir Eiropas kultūras galvaspilsēta. Tas nozīmē, ka Liepājai būs noteiktā līmenī jābūt savienotai ar Eiropas galvaspilsētām. Risinājumi loģistikā var būt dažādi, bet vislabākais variants būtu, ja šie tiešie reisi būtu pieejami.”
Cerības ir lielas, taču šobrīd ir jāpielāgojas realitātei, skaidroja tūrisma biroja vadītāja: “Šobrīd mēs stāstām par to, kā mūsu tūristiem nonākt līdz Palangas lidostai, jo vislielākais šķērslis, kāpēc viņi pie mums nenonāk, ir šīs trīs stundas sabiedriskajā transportā vai automašīnā no Rīgas līdz Liepājai, tāpēc mēs stāstām par “Stena Line” līniju, kas no Vācijas ceļo pie mums un no prāmja izkāpj ar vai bez savas automašīnas, vēl, protams, stāstām par Palangas lidostu, kas ir tuvu, sasniedzamā attālumā, taču Palangas lidostai ir cits mīnuss, tas, ka [līdz tai] nav sabiedriskā transporta. Izmantojam “Liepājas tūres” autobusus, kas brauc šajā virzienā, ir lidojumi, ko var pielāgot šim autobusam.”
Kaut arī 2022. gadā lidsabiedrībai “airBaltic” ir pat izdevies pārspēt vairākus rezultātus, kas reģistrēti pirms kovida pandēmijas, notiek arī jaunu maršrutu atklāšana, piemēram, aprīlī sāksies lidojumi uz Hannoveri Vācijā, kur lidsabiedrība kopā ar Liepāju piedalās tūrisma izstādē, tomēr lidojumi uz Liepāju pagaidām nav atsākti.
Šī brīža situāciju skaidroja “airBaltic” pārstāvis Augusts Zilberts: “Pandēmijas laikā šie lidojumi tika apturēti, jo bija kovida ierobežojumi un zemais pieprasījums. Mēs neesam atgriezušies pie šī maršruta, jo “airBaltic” flotei vairs nav mazāka tipa lidmašīnas, kā tas bija vēl pandēmijas laikā. Pēdējā “Bombardier Q400″ lidmašīna atstāja floti šī gada janvāra beigās. No rentabilitātes viedokļa izdevīgāk ir uzturēt viena tipa floti, kas ir mūsu rīcībā. Atjaunoties ir biznesa jautājums, uzņēmumā veicam aprēķinus, ņemot vērā potenciālo pieprasījumu, reisu aizpildījumu un arī blakus faktorus, Liepājas kultūras galvaspilsētas statusu.”
Kaut arī starptautiskā mēroga pieprasījums jau pārsniedz piedāvājumu, situācija aviācijas nozarē šogad nebūs vienkārša, skaidroja “airBaltic” pārstāvis: “Tā kā ceļot gribētāju ir tik daudz, ka lidsabiedrības no šī pieprasījuma nedaudz atpaliek, tas jau var šovasar Eiropā atkal nozīmēt kādus streikus vai lielākas rindas, darbinieku trūkumu, arī dažādu detaļu piegādes no rūpnīcām, tas aizņem vairāk laika nekā pirms kara un pandēmijas.”
Neraugoties uz inflāciju, kara apstākļiem, pēcpandēmijas laiku, enerģētikas krīzi, ceļot gribētāju skaitam arī 2023. gadā ir tendence palielināties. Gaidāmajā vasaras sezonā, kas sāksies marta beigās, lidsabiedrība “aiBaltic” no Baltijas plāno piedāvāt lidojumus 18 jaunos maršrutos, kas līdz šim būs lielākais maršrutu skaits vienā sezonā.
Avots: LSM.LV