Lidosta “Rīga” gadu noslēdz ar 10,5% pasažieru skaita pieaugumu
Latvijas gaisa osta atzīta par ceturto punktuālāko pasaulē. Lidosta “Rīga” 2019.gadu ir noslēgusi ar pasažieru skaita pieaugumu par 10,5%, liecina operatīvie dati par lidostas darbības rezultātiem 2019.gadā. Pagājušajā gadā kopumā lidostā “Rīga” apkalpoti vairāk nekā 7,8 miljoni pasažieru – par 741,8 tūkstošiem vairāk nekā pagājušajā gadā.
“2019.gada izaugsmes rādītāji apliecina Rīgas lidostas stabilās un neapstrīdamās līderpozīcijas Baltijā. Tie arī pierāda, ka Baltijas valstu tirgus lidostai “Rīga” kļūst par šauru un ir pareizs izvēlētais lidostas attīstības virziens konkurēt plašākā starptautiskā arēnā, izvirzot mērķi kļūt par augošu aviācijas centru Ziemeļeiropā,” vērtē lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Ilona Līce.
Viņa norāda, ka attīstības rādītāji jau šobrīd ierindo lidostu “Rīga” starp Eiropas izaugsmes līderiem – saskaņā ar Starptautiskās Lidostu padomes (Airport Council International, ACI) datiem, 2019.gada 3.ceturksnī lidosta “Rīga” bija 5.straujāk augošā Eiropas lidosta lidostu grupā ar 5 – 15 miljoniem apkalpoto pasažieru.
Ceturtā punktuālākā gaisa osta pasaulē
Savukārt pagājušajā nedēļā publiskotajā globālās gaisa satiksmes analītikas kompānijas “Cirium” ikgadējā pētījumā par lidostu un aviokompāniju punktualitāti lidosta “Rīga” atzīta par pasaules 4.punktuālāko lidostu vidējo lidostu grupā. Rīgas lidostas punktualitātes rādītājs ir 88,71%. Kopumā lidostā “Rīga” pērn apkalpoti vairāk nekā 87 tūkstoši lidojumu, kas ir par 4,2% vairāk nekā gadu iepriekš.
Lielākais lidostas “Rīga” gaisa pārvadātājs ir nacionālā aviokompānija “airBaltic”, kuras tirgus daļa veido 58,5%. Otrais lielākais pārvadātājs lidostā “Rīga” ir Īrijas zemo cenu aviokompānija “Ryanair” ar 13,4%, bet trešajā vietā ierindojas Ungārijas zemo cenu pārvadātājs “WizzAir” ar 7,7%. Aviokompāniju TOP 5 Rīgas lidostā noslēdz Norvēģijas zemo cenu lidsabiedrība “Norwegian” ar 3,9% un Krievijas aviokompānija “Aeroflot” ar 2,8% tirgus daļu.
Aug tranzīta pasažieru skaits
Vairāk nekā trešā daļa – 30,4% – ceļotāju lidostā “Rīga” pērn bija tranzīta un transfēra pasažieri, kuri izmantojuši lidostas “Rīga” plašo maršrutu tīklu un ērtos un ātros savienojumus, lai nokļūtu savos galamērķos Eiropā un Āzijā. Transfēra un tranzīta pasažieru skaits lidostā “Rīga” pagājušajā gadā pieaudzis par 19,4%, sasniedzot 2,4 miljonus.
“Lai paplašinātu Rīgas maršrutu tīklu jaunos tirgos, 2020.gadā lidosta turpinās darbu pie tālsatiksmes lidojumu attīstības gan pasažieru, gan kravu segmentā. Mūsu mērķa tirgi ir ASV, Ķīna un citas Āzijas reģiona valstis,” norāda I.Līce, atgādinot, ka pērn sekmīgi tika realizēta čartera lidojumu programma starp Seulu un Rīgu, kā arī uzsākta regulāra kravu pārvadājumu programma no Ķīnas.
Apkalpo gandrīz pusi no Baltijas kravām
Uzņēmuma vadītāja uzsver, ka kravu segmenta attīstība ir viena no lidostas “Rīga” prioritātēm. Pērn lidostā tika uzsākta jauna kravu perona būvniecība, kas ļaus lidostai “Rīga” dubultot kapacitāti kravu apkalpošanas jomā un padarīs Rīgas lidostu pievilcīgāku gaisa kravu pārvadātājiem no visas pasaules. Pērnā gada nogalē lidosta arī noslēdza līgumu ar starptautisko loģistikas kompāniju DHL, kas paredz lidostā “Rīga” izbūvēt vienu no modernākajiem sūtījumu apstrādes un loģistikas centriem Eiropā. Sadarbībā ar investoriem un starptautiskās aviācijas loģistikas ekspertiem iecerēts arī attīstīt multifunkcionālu kravu loģistikas centru.
2019.gadā lidostā “Rīga” apkalpoti 27,3 tūkstoši tonnu kravu, un 44,5% no tām veidoja tieši pasta sūtījumi. Rīgā pērn tika apkalpota gandrīz puse no visām Baltijas valstu aviokravām.
Būvniecība nākotnes izrāvienam
“2019.gads lidostai “Rīga” ir bijis ne tikai kārtējais izaugsmes gads, bet arī sagatavošanās gads nākotnes izrāvienam,” pauž lidostas “Rīga vadītāja. Viņa atgādina, ka lidosta “Rīga” jau ir uzsākusi vērienīgu attīstības projektu, kura rezultātā tuvāko gadu laikā plānots izbūvēt pasažieru termināļa paplašinājumu ar kapacitāti līdz 12 miljoniem pasažieru gadā. Paplašinātais lidostas terminālis būs savienots ar “Rail Baltica” dzelzceļa staciju, veidojot vienotu pasažieru apkalpošanas kompleksu.
Termināļa paplašināšanas projekts šobrīd ir projektēšanas stadijā, ko veic konkursā uzvarējusī piegādātāju apvienība “One Works, Sintagma, Vektors T”, kuras dalībnieki ir Itālijas uzņēmums “Sintagma”, kas specializējas transporta infrastruktūras projektu īstenošanā, itāļu kompānija “One Works”, kas izstrādājusi daudzu lidostu attīstības un paplašināšanas projektus, tostarp Venēcijas Marko Polo starptautiskās lidostas rekonstrukcijas projektu un Briseles Šarleruā lidostas pasažieru termināla paplašināšanas koncepciju, kā arī Baltijas mākslīgo būvju projektēšanas birojs “Vektors T”.
I.Līce norāda, ka laikā līdz plašās būvniecības uzsākšanai, kas sāksies 2021.gadā, lidostas “Rīga” galvenais izaicinājums ir darbības efektivitāte, procesu automatizācija un investīcijas darbinieku izaugsmē. Lidosta arī turpmāk vēlas saglabāt pozīcijas Latvijas iekārojamāko un labāko darba devēju vidū transporta un loģistikas sektorā, kā arī saglabāt Platīna kategoriju ikgadējā Ilgtspējas indeksa novērtējumā. Jau šogad lidosta plāno uzsākt nefinanšu ziņošanu pēc starptautiskā Global Reporting Index (GRI) standarta, tādejādi veicinot uzņēmuma darbības caurspīdīgumu un apliecinot virzību ilgtspējīgas attīstības virzienā.
Lidosta “Rīga” ir strauji augošs Ziemeļeiropas gaisa satiksmes mezgls. No lidostas “Rīga” ziemas sezonā iespējams doties uz vairāk nekā 70, bet vasaras sezonā – uz vairāk nekā 100 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības. Kompānijas “Cirius” pētījumā lidosta “Rīga” atzīta par 2019.gada 4.punktuālāko lidostu pasaulē vidējo lidostu grupā.
Avots: riga-airport.com