Valsts iegādāsies airBaltic obligācijas līdz 136 miljonu eiro vērtībā
Valdība otrdien atbalstīja Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” obligāciju iegādi līdz 136 miljonu eiro vērtībā, 30.aprīlī preses konferencē pēc valdības sēdes sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
Valsts šīs obligācijas varētu iegādāties līdzās privātajiem investoriem, ar tādiem pašiem nosacījumiem kā privātie investori, sacīja Briškens. Šāda veida obligāciju investīcijas būšot saskaņā ar tirgus noteikumiem un Eiropas Savienības (ES) valsts atbalsta nosacījumiem.
Briškens skaidroja, ka valdība lēmusi piedalīties obligāciju emisijā līdz 136 miljonu eiro vērtībā, jo esot skaidri redzams ekonomiskais pienesums no procentu maksājumiem, ko valsts saņemtu tādā pašā apmērā kā privātie investori, kā arī tas būtiski veicinātu Latvijas kapitāla tirgus attīstību.
“Valsts iesaistītos ne tikai kā investors finanšu sektorā, bet arī stratēģiski svarīgos valsts uzņēmumos,” sacīja Briškens.
Ministrs atzīmēja, ka gala lēmums būs jāpieņem Saeimā.
Pirmdien finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) pēc koalīcijas sanāksmes tika pieļāvis, ka valsts “airBaltic” obligācijas varētu iegādāties ne vairāk kā 100 miljonu eiro vērtībā.
Jau ziņots, ka Saeima nesen pieņēma valdības virzītos grozījumus “Likumā par budžetu un finanšu vadību”, ar kuriem finanšu ministram piešķirtas pilnvaras ar Saeimas un valdības atbalstu izmantot valsts budžeta līdzekļus kapitālsabiedrību, kurās valstij ir izšķiroša ietekme, fiksēta ienākuma vērtspapīru iegādei.
Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) ir atzīmējis, ka pieņemtās izmaiņas dos iespēju valstij līdztekus un ar tādiem pašiem nosacījumiem kā starptautiskajiem privātajiem investoriem arī piedalīties Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” obligāciju emisijā.
Savukārt finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) uzsvēris, ka šāda valsts kapitālsabiedrību obligāciju iegāde, ko valsts varētu veikt uz tādiem pašiem nosacījumiem kā privātie investori, nerada spiedienu uz valsts budžeta deficītu. Vienlaikus Ašeradens norādīja, ka šādu obligāciju iegādi var finansēt tikai aizņemoties, tāpēc tas palielinātu aizņemtās naudas apjomu.
Jau ziņots, ka 2024.gada jūlijā beidzas Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” 200 miljonu eiro obligāciju dzēšanas termiņš, tādējādi aviokompānija meklē ārējo finansējumu, lai refinansētu obligācijas, kā arī kompānija plāno piesaistīt papildu finansējumu apmēram 100 miljonu eiro apmērā.
“Aviokompānija plāno ne tikai refinansēt 200 miljonus eiro, bet arī piesaistīt papildu 100 miljonus eiro, lai tādējādi uzlabotu naudas līdzekļu atlikumu un sekmētu turpmāku kapitālieguldījumu finansēšanu, kas saistīti ar uzņēmuma kapacitātes palielināšanu,” skaidrots aviokompānijas 2023.gada pārskatā.
“airBaltic” auditētais apgrozījums pagājušajā gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.
Latvijas valstij pieder 97,97% “airBaltic” akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam “Aircraft Leasing 1” – 2,03%.