Vilciens Viļņa–Rīga jau nesis jūtamu pienesumu Rīgas uzņēmējdarbības videi
Pirms četriem mēnešiem atklātais vilciena maršruts Viļņa–Rīga Latvijas galvaspilsētai jau atvedis vairākus tūkstošus pilsētas viesu. Liela daļa no tiem Rīgā pavada vairāk nekā vienu dienu. Viesmīlības nozares pārstāvji atzīst, ka vilciena maršruta savienojamība ar kaimiņvalsts galvaspilsētu nesusi pozitīvu pienesumu Rīgas uzņēmējdarbības videi.
Lai gan vilciena maršruta Viļņa–Rīga–Viļņa atklāšana pirms dažiem mēnešiem ir tikai neliels zobrats kopējā tūrisma mehānismā, tas jau nesis gana jūtamu pienesumu Rīgas uzņēmējdarbības videi, it īpaši viesmīlības un kultūras jomā strādājošiem uzņēmumiem.
Vilciena maršrutu nodrošina Lietuvas dzelzceļa uzņēmums “LTG Link”, kas rakstiskā atbildē Latvijas Radio norādīja, ka
šī ikdienas maršruta popularitāte pieaug, un četros mēnešos pārdoti vairāk nekā 20 000 biļešu.
Tūristu pieaugumu redz skaitļos
“Ja paskatās uz decembra beigām, tad tieši uz Jaunā gada sagaidīšanu Rīgā bija ļoti daudz lietuviešu tūristu. Kopējais pieaugums decembrī bija apmēram 10% pret iepriekšējā gada tādu pašu periodu,” norādīja Rīgas Investīciju un tūrisma aģentūras tūrisma pārvaldes vadītāja Ieva Lasmane. Janvārī lietuviešu tūristu skaits pieaudzis vēl straujāk – par 30%.
Iepriekš veiktās aptaujas dati gan liecina, ka lielākā daļa kaimiņvalsts iedzīvotāju uz Rīgu brauc ar auto.
“Bet, protams, ka arī vilciena esamība varētu daļu no auto braucējiem pārsēdināt uz vilcienu, un arī palielināt to cilvēku skaitu, kuriem ir vieglāk nokļūt Rīgā, līdz ar to tūristu skaits varētu pieaugt,” vērtēja Lasmane.
Lietuvas dzelzceļa uzņēmums “LTG Link” norādīja, ka biļešu iegādes dati liecina, ka vismaz puse pasažieru nakšņo Rīgā vai Viļņā. Līdz ar to lielāko pienesumu izjūt viesnīcas. Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas vadītājs Ēriks Lingebērziņš pastāstīja, ka februārī viesnīcās apkalpoto Lietuvas iedzīvotāju skaits pieaudzis par 2000:
“Tas nozīmē to, ka vilcienam ir arī kaut kāds pienesums, bet nevaram novērot, ka vilciena esamība radītu milzīgu ceļošanas vilni.
2000 – tas ir labi, jo mums jebkurš tūkstotis klāt tūristu ziņā ir izcila ziņa. Es domāju, ka tas ir radījis kaut kādu interesi atbraukt uz Rīgu citādi.”
Lingebērziņš sprieda, ka daļa ir pārsēdusies no automašīnas vai autobusa uz vilcienu. Bet vasaras mēneši, kad ierasti ir aktīvā tūrisma sezona, radīs patieso ainu, vai līdz ar vilciena maršruta atklāšanu tūrisma nozares asinsrite Rīgā sāks ritēt straujāk.
“Mums ir vēlams, lai tūristi paliek vismaz vienu nakti, jo pretējā gadījumā ekonomiskais pienesums būs mazs, būs kāds suvenīrs nopirkts, būs paēstas pusdienas, bet tas neies kopā ar mūsu tūrisma nozares virsmērķi – mums ir nepieciešams palielināt vidējos tūristu tēriņus Latvijā,” sacīja Lingebērziņš, uzsverot, ka lielāku pienesumu nenoliedzami pienes tie viesi, kuri paliek pa nakti, bet savu artavu dod arī tie, kas Rīgā pavada vien dažas stundas.
“Īpaši Rīgā šobrīd ir galvenais dabūt zināmu tūristi masu, lai pilsēta kļūst dzīvelīgāka, un tie, kas paliek, satiekas ar vietējiem un tiem, kas uz dienu atbrauc un tā tālāk, bet ekonomiski tas pienesums nebūs tik liels, lai mēs atrisinātu tūrisma problēmas.”
Viesmīlības nozarei optimistisks skats uz vasaru
Optimistisks par vasaras sezonu ir Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas prezidents Andris Kalniņš, kurš prognozēja, ka viesu no Lietuvas Rīgā būs aizvien vairāk: “Jo tas ir vienkāršāk, nekā ar mašīnu doties. Tas ir tiešais savienojums. Es domāju, ka pieplūdums būs aizvien lielāks un vilcieni būs pilni.”
Uz jautājumu, vai viesmīlības nozare šajos četros mēnešos, kopš regulāri kursē vilciens no Viļņas uz Rīgu un atpakaļ, jau izjūt pozitīvu pienesumu, Kalniņš atbildēja apstiprinoši:
“Jā, iesākoties šim reisam, bija pieplūdums ar Lietuvas tūristiem, it īpaši Rīgā. Un arī jāsaprot tas, ka Lietuva mums izsens ir valsts numur viens, no kuras uz Latviju dodas visvairāk ārvalstu tūristu.
Tā kā vilciens tikai papildina statistiku. Jebkurā gadījumā, vai tie ir ēdinātāji vai izmitinātāji, nauda paliek Latvijas ekonomikā. Tas ir pakalpojuma eksports, un jebkurā gadījumā tas ir labi, ka viņi šeit ir un brauc.”
Kalniņš norādīja, ka Vecrīga šobrīd ir klusa un tūrisma plūsmas palielināšanās ir ļoti svarīga:
“Diemžēl, ja mēs skatāmies Vecrīgu, tad tā ir izmirusi. Daudzi skatlogi ir ar aiztaisītiem logiem un ar uzrakstiem, ka izīrē telpas.
Ja būs šī ārvalstu tūrisma plūsma un arī lietuvieši uz šejieni vairāk brauks, tad jau arī uzņēmēji sapratīs, ka ir rentabli atvērt savus biznesus, atjaunot visu. Pie tā arī strādāsim.”
Lietuvas dzelzceļa uzņēmums “LTG Link” Latvijas Radio atklāja, ka lielākā daļa pasažieru, kas ceļo uz Rīgu, ir no Viļņas – aptuveni 63%. Starptautiskais maršruts ir populārs ģimeņu un jauniešu vidū – aptuveni 10% pasažieru ir bērni un studenti. Maršrutu izmanto arī biznesa klienti, kas veido 4% no pasažieriem.
Avots: LSM.LV