Pie 15 dzelzceļa stacijām Rīgā veidos mobilitātes punktus

16. augusts, 2024

Lai veicinātu pārvietošanos ar vilcienu, Rīgas pašvaldība līdz 2026. gada maijam plāno izveidot mobilitātes punktus 15 dzelzceļa pieturas punktos. Šajās vietās plāno izveidot savienojuma punktus starp sabiedriskā transporta, gājēju, velobraucēju un dzelzceļa infrastruktūru. Vienlaikus pašlaik strādā arī pie “vienotās biļetes” izveides.

ĪSUMĀ:

  • Rīgā pie 15 dzelzceļa stacijām plāno izveidot mobilitātes punktus.
  • Uzlabos infrastruktūru, lai vilcienu ērtāk būtu lietot velobraucējiem, sabiedriskā transporta pasažieriem un šoferiem.
  • Rīgas sabiedriskajam transportam un vilcieniem plāno vienotu biļeti.
  • Šogad būvniecību plāno sākt pie 9 stacijām, bet nākamgad – pie vēl 6.
  • Mobilitātes punkti varētu izmaksāt vairāk nekā 30 miljonus eiro.

Mobilitātes punktu izbūves laikā paredzēts labiekārtot dzelzceļa stacijām piegulošo teritoriju un savienot dzelzceļa stacijas platformas ar satiksmes un sabiedriskā transporta infrastruktūru. Šobrīd ir noslēgusies risinājumu un būvprojekta izstrāde, un tuvāko nedēļu laikā izsludinās iepirkumu būvdarbu veikšanai.

Šogad mobilitātes punktus plāno sākt būvēt pie 9 dzelzceļa stacijām – “Alfa”, “Bērnu slimnīca”, “Slokas iela”, “Brasa”, “Vecdaugava”, “Turība”, “Mangaļi”, “Vecāķi” un “Gaisma”. No nākamā gada tos plāno sākt veidot vēl pie 6 stacijām.

Atkarībā no iepirkuma rezultātiem paredzēts, ka mobilitātes punktu izbūves darbus varētu sākt šajā rudenī.

Pieturas tuvu stacijām, autobraucējiem – stāvvietas

Visos mobilitātes punktos paredzēts izveidot drošu un ērtu infrastruktūru gājējiem, velobraucējiem un mikromobilitātes rīku lietotājiem, uzlabot satiksmes drošības risinājumus, paredzot izceltās gājēju pārejas un apgaismojumu, segtas velonovietnes, kā arī uzlabot pilsētas sabiedriskā transporta saikni ar vilcienu satiksmi.

Vietās, kur tas ir iespējams, sabiedriskā transporta pieturvietas izbūvēs maksimāli tuvu dzelzceļa stacijai.

Lai pēc iespējas mazāk ietekmētu vidi un dzīves apstākļus apkārtējās teritorijas iedzīvotājiem, pie mobilitātes punktiem iecerēts izveidot autostāvvietas īslaicīgai stāvēšanai, kas nepieciešamas pasažieru iekāpšanai/izkāpšanai (“Kiss&Ride”), un koplietošanas autostāvvietas.

Rīgas pašvaldības Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldes vadītājs Mārtiņš Slimbahs norādīja, ka mobilitātes punkti, iespējams, veicinās iedzīvotāju paradumu maiņu:

“Viņi dos iespēju to, ka ir iespējams savādākā veidā izmantot sabiedrisko transportu un izmantot to, piemēram, ar velosipēdu. Ja mēs runājam par Slokas ielu, tad arī Slokas ielā pie esošās dzelzceļa šķērsošanas vietas tiek taisīts mobilitātes punkts. Šobrīd tur nav nekā, tiks izveidots pilnīgi jauns mobilitātes punkts, integrējot to ar dzelzceļu. Būs arī normāla iespēja līdz peronam aiziet, arī velonovietnes būs. Principā visiem, kas tur apkārt dzīvo, būs iespēja ļoti ērti izmantot šo veloinfrastruktūru un sabiedriskā transporta integrēšanu ar dzelzceļu.”

Jaunajos mobilitātes punktos notiks arī esošās veloinfrastruktūras pārbūve, lai gājējiem būtu drošība. Piemēram, Brasas punktā tiks izveidotas apgaismotas un drošas gājēju šķērsošanas vietas. Tāpat Brasā zem tilta tikšot izveidota velo stāvvieta ar 58 vietām.

Rīgas domes Ārtelpas un mobilitātes departamenta Satiksmes un infrastruktūras pārvaldes priekšnieks Andrejs Urtāns pastāstīja, ka vēl viens piemērs būs Šķirotavas stacija:

“Šķirotavā pašlaik projektējas savienojums šim plānotajam mobilitātes punktam pa Granīta ielu līdz Rīgas robežai un tālāk jau savienojums ar “Latvijas Valsts ceļu” izbūvēto veloinfrastruktūru. Mūsu projekta ietvaros ir paredzēta nodalīta gājēju veloinfrastruktūra ar apgaismojumu, kas pieslēgsies mobilitātes punktam. Līdz ar to varēs no Sauriešu puses iebraukt Rīgā pa šo infrastruktūru. Vai aiziet kājām, aizbraukt ar velosipēdu, aizbraukt līdz mobilitātes punktam un tālāk izmantot sabiedrisko transportu.”

Sabiedriskajam transportam plāno vienotu biļeti

Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis (“Jaunā Vienotība”) norādīja, ka vēl viens solis pretī ērtākai sabiedriskā transporta izmantošanai būs vienotā biļete Rīgas sabiedriskajā transportā un pasažieru vilcienā.

“Pie tā strādājam kopā ar Satiksmes ministrijas kolēģiem, un ceru, ka nākamā gada pirmajā pusē varēsim to sākt testēt pilotprojektā,” sacīja Ķirsis.

Vienoto biļeti pašvaldība cer ieviest jau no nākamā gada.

Strādā pie projekta vēl 6 stacijās

Paralēli pašvaldība veic būvprojekta izstrādi mobilitātes punktu izbūvei dzelzceļa stacijās “Bolderāja”, “Dauderi”, “Sarkandaugava”, “Šķirotava”, “Zemitāni” un “Ziemeļblāzma”. Plānots, ka šogad šajās vietās tiks sākta inženierkomunikāciju izbūve, bet mobilitātes punktu būvniecību sāks 2025. gadā.

Mobilitātes punktu izbūvi pašvaldība īstenos ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Kopumā to ierīkošana varētu izmaksāt vairāk nekā 30 miljonus eiro.

Projektu realizē Rīgas pašvaldības Centrālās administrācijas Publiskās infrastruktūras attīstības pārvalde. Būvprojektu izstrādi veic SIA “BM projekts”.

 

Avots: LSM.LV