Atklāj autobusu maršrutus Latvijas un Igaunijas pierobežā

2. jūlijs, 2025

Otrdien, 1. jūlijā, atklātas divas eksperimentālas pārrobežu autobusu maršrutu līnijas: Valka–Valga un Ikla–Ainaži–Salacgrīva. Autobusi kursēs katru dienu, un iesaistītās puses atzīst – interese bijusi liela gan no Latvijas, gan Igaunijas iedzīvotāju puses. Autobusu reisi palīdzēs risināt arī transporta pieejamības problēmas pierobežas reģionos un atvieglos ikdienas mobilitāti, īpaši vecāka gadagājuma cilvēkiem. Projekta kopējās izmaksas ir 235 000 eiro, no kuriem 80% jeb 188 000 sedz Eiropas Reģionālās attīstības fonds.

Svinīgā gaisotnē tiek pārgriezta lenta, un pirmie pasažieri dodas testa braucienā, simboliski savienojot Valku un Valgu ar regulāru autobusu satiksmi. Iedzīvotāji atzīst – šāds reiss bija sen gaidīts.

Valkas iedzīvotāja Daiga: “Agrāk jau tāds autobuss bija, bet pēc tam pazuda. Tagad būs vieglāk – varēsim no Latvijas aizbraukt uz Igauniju un atpakaļ. Ļoti patīkami, jo ejot ir tālu.”

Valkas iedzīvotāja Ingrīda: “Es pieļauju, ka tiem, kuriem īpaši ir grūti pārvietoties tiem noteikti [noderēs] tāpēc, ka mums ir iespēja izmantot Valgas slimnīcu, un tas ir diezgan liels attālums, ja ir jāiet kājām. Tā kā cilvēki varētu būt ieguvēji šādā aspektā.”

Valgas–Valkas autobuss kursēs trīs reizes dienā, savukārt otrā maršrutā, kas savieno Salacgrīvu ar Pērnavu, darba dienās paredzēti desmit reisi, bet brīvdienās – deviņi. Projektā iesaistītās puses norāda, ka iedzīvotāju interese bijusi liela.

“Ainažu pusē cilvēki tiešām vēlējās nokļūt Pērnavā – tā ir tūristu iecienīta vieta, un interese par to ir liela. Savukārt no Igaunijas puses ir jūtama interese gan par Latvijas veikaliem, gan arī par kultūras notikumiem.

Valkas un Valgas gadījumā tas ir pavisam loģiski – tās ir dvīņu pilsētas, kur būtiski pakalpojumi ir pieejami gan vienā, gan otrā pilsētā,” skaidroja Vidzemes plānošanas reģiona projektu vadītāja Lelde Ābele.

Pērnavas sabiedriskā transporta centra valdes priekšsēdētājs Andruss Karpuks sacīja, ka jaunais reiss uzlabos pierobežā dzīvojošo dzīvi:

“Interese ir vēsturisku iemeslu dēļ, jo visu padomju okupācijas laiku mums bija līdzīgas pārrobežu autobusu līnijas, un mēs joprojām esam saistīti ar latviešiem pierobežas reģionos. Tāpēc mūsu interesēs ir atjaunot šo kontekstu, lai uzlabotu cilvēku dzīvi pierobežas teritorijās.”

Agrāk autobusi kursēja pirms deviņdesmitajiem gadiem un bija pieprasīti. Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (“Progresīvie”) norādīja, ka arī tagad tiem būs būtiska nozīme:

“Šāda veida maršruti noteikti mazina transporta nabadzību Latvijā un arī Igaunijā kopumā. Mūsu pamatuzdevums ir spēt šobrīd nodrošināt šo projektu ilgtspēju arī pēc sākotnējiem 12 mēnešiem. Cilvēki jau ir pieraduši pie sabiedriskā transporta maršrutiem, viņi tos sāk izmantot arvien aktīvāk.”

Savukārt Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Jānis Lapiņš norādīja, ka kustība starp Latviju un Igauniju ir pastāvīga un pat augoša: “Tā nav īslaicīga parādība. Šis ir tikai pirmais solis, un tas ļaus mums novērtēt, cik būtiska ir šī kustība – kāda ir tās intensitāte un apjoms.”

Ja interese būs pietiekami liela, maršruti varētu kļūt pastāvīgi. Sākotnēji projektā bija plānoti četri maršruti – no Igaunijas arī uz Valmieru un Api. Taču  ierobežojumu un birokrātisku šķēršļu dēļ īstenoti tikai divi.

 

Avots: LSM.LV