16. septembrī uz stundu visā Latvijā apstāsies autobusu pārvadājumi

12. septembris, 2025

Lai pievērstu uzmanību situācijai sabiedriskā transporta nozarē, kur nepietiekams finansējums apdraud kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu, pasažieru pārvadātāji visā Latvijā nākamotrdien, 16. septembrī, rīkos protesta akciju “Viena stunda bez sabiedriskā transporta”, informēja pārvadātāji.

No plkst. 10 līdz 11 visi akcijā iesaistītie pārvadātāji apturēs pakalpojumu sniegšanu – autobusi neizbrauks reisos vai reisa izpildes laikā apstāsies atbilstošās, pasažieriem drošās vietās.

Akcijā piedalīsies pasažieru pārvadātāji, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes pārvadājumos un kuriem ir noslēgts ilgtermiņa līgums ar valsts SIA “Autotransporta direkcija”. Tādējādi autobusu kustību vienu stundu 16. septembrī pārtrauks SIA “Daugavpils autobusu parks”, AS “Talsu autotransports”, SIA “Tukuma auto”, AS “Rēzeknes autobusu parks”, SIA “VTU Valmiera”, SIA “Norma A”, AS “Liepājas autobusu parks”, AS “Nordeka”, PSIA “Ventspils reiss”.

“Akcijas mērķis ir aizstāvēt iedzīvotāju intereses un pievērst lēmumu pieņēmēju uzmanību par nepietiekamo finansējumu sabiedriskā transporta nozarei.

Ārkārtas apstākļu dēļ strauji pieaugušas izmaksas, uzņēmumu finansiālās iespējas ir būtiski samazinājušās, ierobežoto finanšu resursu dēļ kļūst arvien grūtāk piesaistīt autobusu vadītājus, un tas apdraud regulāru un nepārtrauktu pakalpojumu nodrošināšanu iedzīvotājiem,” teikts pasažieru pārvadātāju paziņojumā.

Pārvadātāji norādīja, ka Sabiedriskā transporta padome 4. septembrī nolēmusi, ka dotētais reģionālās nozīmes autobusu maršruta tīkls nākamgad plānots 56,145 miljonu kilometru apmērā, kas ir par 11,06 miljoniem kilometru jeb 16% mazāk, nekā prognozēts 2025. gadā.

“Paredzēts, ka katrā maršruta tīkla daļā tiks samazināti reisi vai reisu daļas ar zemu rentabilitātes un pārvadāto pasažieru rādītāju. Pieņemtais lēmums būtiski ietekmēs pasažieru mobilitātes iespējas lauku reģionos. Finansējuma trūkums nozarei turpmāk vēl vairāk ierobežos pasažieru iespējas nokļūt uz skolu, aptieku vai darba vietu,” norādīja pārvadātāji.

Pēc viņu teiktā, dīzeļdegvielas cenu maksimums Latvijā tika fiksēts 2022. gada jūnijā, un pēc 1. jūlija iestājās ilgstošs augstu izmaksu periods, kas būtiski palielināja pārvadājumu pašizmaksu.

Pārvadātāji lūdz palielināt līgumcenu vismaz 10% apmērā no 1. septembra, veicot atbilstošus grozījumus līgumos.

10% palielinājums nenosedz faktisko pašizmaksu, bet vismaz samazina zaudējumu apmēru, paverot iespēju turpināt sniegt pakalpojumu, norādīja pārvadātāji.

“Mūsu prioritāte ir, lai iedzīvotājiem būtu drošs, pieejams un uzticams transports. Mēs pilnībā izprotam valsts budžeta iespējas un esam gatavi sadarboties, meklējot risinājumu,” piebilda pārvadātāji.

 

 

Avots: LSM.LV