airBaltic jau gadu biežāk izmanto ilgtspējīgu aviācijas degvielu
Kopš 2023. gada maija Latvijas nacionālā lidsabiedrība airBaltic piedāvā pasažieriem brīvprātīgi piedalīties klimatneitralitātes mērķu sasniegšanā, kā papildpakalpojumu lidojumos nodrošinot iespēju iegādāties ilgtspējīgu aviācijas degvielu (SAF – sustainable aviation fuel). Pirmajā darbības gadā gandrīz 16 000 pasažieru no dažādām valstīm kā papildpakalpojumu ir iegādājušies SAF, veicinot pieprasījumu pēc ilgtspējīgas degvielas un izceļot pieaugošu interesi par ilgtspējīgu aviāciju. Tā rezultātā 2024. gada maijā airBaltic reisos no Spānijas uz Latviju izmantoja pat 18 tonnas SAF. Lidmašīnas ar Cepsa piegādāto SAF tika uzpildītas Madrides, Barselonas un Malagas lidostās.
“Mēs airBaltic izmantojam tikai Eiropas Komisijas atzītu degvielu. Vēlamies pateikties mūsu partnerim Cepsa par palīdzību mūsu klientiem dotā solījuma izpildē. Mūsu izmantotās SAF avots ir pārstrādāta cepamā eļļa, kas atbilst Eiropas komisijas regulai ReFuelEU un tiesību normām,” norāda airBaltic Degvielas iepirkumu un darbības vadītājs Andris Zdors.
Cepsa Ilgtspējīgas aviācijas direktors Alvaro Makarro sacīja: “Šāda veida sadarbībās mēs turpinām veicināt ilgtspējīgas aviācijas degvielas izmantošanu Eiropas tirgū un pastiprinām savas saistības aprites ekonomikas mērķu labā. Mūsu nolūks ir šajā desmitgadē kļūt par SAF ražošanas līderiem Spānijā un Portugālē, lai veicinātu ilgtspējīgāku aviāciju un palīdzētu lidsabiedrībām ceļā uz to dekarbonizācijas mērķiem.”
2024. gada jūnijā airBaltic pasažieriem sāka piedāvāt iespēju saviem reisiem pievienot vēl vairāk SAF. “Mēs ņēmām vērā klientu vēlmi brīvprātīgi pievienot vairāk SAF, jo redzējām, ka par iniciatīvu ir liela interese. Eiropas Komisijas mandāts paredz, ka līdz 2025. gadam SAF īpatsvaram jāsasniedz 2%. Brīvprātīga un obligāta SAF izmantošana atbalsta pieaugoša SAF tirgus veidošanos, kas ir viens no galvenajiem instrumentiem ceļā uz klimatneitrālu aviāciju,” saka airBaltic Ilgtspējas vadītāja Zita Barānova. Populārākie maršruti, kuros izmantota SAF, bija Rīga–Helsinki, Kopenhāgena, Berlīne un Tallina.
Konkrētu SAF daudzumu reisam var pievienot, to (degvielu) iegādājoties brīdī, kad tiek veikta rezervācija airBaltic mājaslapā. airBaltic visi maršruti ir sadalīti četrās kategorijās (<1000 km, 1001 – 2500 km, 2001 – 4000 km un >4001 km maršruti) un aprēķināts vidējais degvielas patēriņš katrā no tām, izmantojot pagājušā gada degvielas patēriņa statistiku. Pasažieri var izvēlēties ieguldīt summu, kas ar SAF aizvieto ap 2%, 10%, 50%, vai 100% no konkrētās kategorijas attāluma reisam nepieciešamo degvielas apjomu vienam pasažierim. SAF cena mainās atkarībā no biļetes veida, un ir sākot no 0,96 eiro vienam pasažierim vienā reisā. Korporatīvie pasažieri tiek aicināti interesi par SAF iegādi izteikt savam pārdošanas vadītājam.
airBaltic Club biedriem tiek piedāvāts izmantot savus uzkrātos lojalitātes punktus, lai iegādātos neierobežotu daudzumu SAF kilogramu airBaltic Club veikalā: https://spend.airbalticclub.com/lv/
No 2025. gada obligātais vidējais SAF patēriņš būs noteikts 2% apmērā, pakāpeniski to palielinot ar mērķi līdz 2050. gadam sasniegt 70%. Apvienojot obligāto un brīvprātīgo pieprasījumu pēc SAF, airBaltic mērķis ir paātrināt tās piegādi un izmantošanu.
Cepsa, kas pašlaik ir viens no galvenajiem aviācijas degvielas ražotājiem un piegādātājiem Spānijas tirgū, savā enerģijas parkā La Rábida Uelvā, Spānijas dienvidos, SAF ražo no organiskajiem atkritumiem, piemēram, izlietotas un pārstrādātas pārtikas eļļas un lauksaimniecības atkritumiem. Tāda otrās paaudzes biodegviela ne tikai līdz 90% samazina lidmašīnu izmešus salīdzinājumā ar ierasto petroleju, bet arī veicina aprites ekonomiku, jo tiek ražota no atkritumiem, kas citādi nonāktu izgāztuvē. Cepsa jau piegādā SAF piecām galvenajām Spānijas lidostām (Madridē, Barselonā, Malagā, Seviljā un Palmā de Maljorkā) un gatavojas kļūt par šādas ilgtspējīgas aviācijas degvielas ražošanas līderi Spānijā un Portugālē, gada ražošanas izlaidei līdz 2030.gadam sasniedzot 800 000 tonnu. Ar to pietiek, lai pasaulei aplidotu 2 000 reižu.
Plašāka informācija par SAF pieejama: www.airbaltic.com/en/sustainable-aviation-fuel
airBaltic nodrošina lidojumus vairāk nekā 130 maršrutos no Rīgas, Tallinas, Viļņas, Tamperes un sezonāli no Grankanārijas piedāvājot ērtus savienojumus lidsabiedrības maršrutu tīklā Eiropā, Tuvajos Austrumos, Ziemeļāfrikā un Kaukāza reģionā. Pilns airBaltic lidojumu saraksts un biļetes ir pieejamas uzņēmuma mājaslapā www.airbaltic.com.
Par airBaltic īsumā:
airBaltic (Air Baltic Corporation AS) ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995. gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 97,97% akciju, kamēr pārējiem akcionāriem pieder 2,03%. airBaltic piedāvā ērtus savienojumus uz vairāk nekā 70 galamērķiem maršrutu tīklā Eiropā, Tuvajos Austrumos, Ziemeļāfrikā un Kaukāza reģionā. Savas pastāvēšanas 28 gados airBaltic kļuvusi par spēcīgu un starptautiski atzītu lidsabiedrību, kas nodarbina vairāk nekā 2 500 darbinieku. airBaltic flotē ir 47 Airbus A220-300 lidmašīnas un tās flote ir viena no jaunākajām Eiropā. Lidsabiedrība ir saņēmusi vairākus starptautiskus apbalvojumus par izcilību, inovatīviem pakalpojumiem un saviem sasniegumiem. Skytrax ir atzinusi airBaltic trīs gadus pēc kārtas par labāko lidsabiedrību savā reģionā. Turklāt Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija (IATA) piešķīrusi airBaltic Daudzveidības un iekļaujošas komandas balvu 2022.gadā. 2023. gadā tā saņēma APEX Pasažieru izvēles balvu par labāko apkalpošanu lidmašīnās Eiropā. Papildus tam 2024. gadā airBaltic tika apbalvota ar PROS AI Inovatora balvu 2024 par mākslīgā intelekta izmantošanu, lai optimizētu darbību.