«airBaltic» speciālajos reisos uz Liepāju lidmašīnas aizpildītas par pusi; pastāvīgie reisi nav plānoti

18. jūlijs, 2024

Šovasar pirmajos speciālajos lidojumos starp Rīgu un Liepāju lidmašīnās bija vidēji 70 pasažieru jeb aptuveni puse no iespējamā. To Latvijas Radio noskaidroja Latvijas nacionālajā aviokompānijā “airBaltic”, kas lidojumus starp galvaspilsētu un Latvijas trešo lielāko pilsētu veic pirmo reizi gandrīz četru gadu laikā.

Šovasar lidojumi pakārtoti īpašiem notikumiem Liepājā – Pasaules rallija čempionāta posmam un Baltijā vienam no lielākajiem mūzikas festivāliem “Summer Sound”. Lai atjaunotu regulāro satiksmi, Liepājas mērs cer atbalstu saņemt no valsts. Vai tas varētu notikt? Kādi vispār ir ieguvumi no šiem speciālajiem reisiem?

Atsāk lidojumus starp Rīgu un Liepāju

Seši reisi turp un seši atpakaļ. Tik daudz lidojumu starp Rīgu un Liepāju šovasar paredzējusi aviokompānija “airBaltic”, kas satiksmi starp abām pilsētām pārtrauca 2020. gadā, kad Latvijā plosījās Covid-19 pandēmija un valstī ieviesa tā saucamo mājsēdi. Pēdējais reiss ceļā devās tā gada oktobrī.

Lidojumus starp Rīgu un Liepāju izdevies atsākt vien šovasar. Tiesa, tie ir speciālie reisi. No 11. līdz 22. jūlijam uz Liepāju var aizlidot ceturtdienās un svētdienās, atpakaļ – piektdienās un pirmdienās. Šajā laikā galvaspilsētā sāksies pasaules rallija čempionāta jeb WRC posms, kas turpināsies Kurzemē, tajā skaitā Liepājā, uz kurieni aizlidot varēs arī augustā sākumā, kad pilsētā gaidāms viens no Baltijā lielākajiem mūzikas festivāliem “Summer Sound”.

No Rīgas lidmašīna ceļā dodas pēc 11 vakarā, savukārt no Liepājas – pirms sešiem no rīta. Maksa par lidojumu ir fiksēta – 39 eiro. Taču līdz nākamās nedēļas trešdienai “airBaltic” akcijā biļetes ir pat divreiz lētākas.

Uzņēmējs: Reisu nepieciešamība jāaktualizē

Latvijā vienīgo iekšzemes reisu gatavojas izmantot uzņēmējs Mārcis Veits no Liepājas. “Es uzskatu, ka reisu nepieciešamība būtu jāaktualizē, jo lidojumu cenas nav nemaz tik dārgas, kā varētu likties, jo tas laiks, ko ietaupa ceļā, ir neizmērojams, nerunājot par degvielas un automašīnu patērēto resursu. Laiki, manuprāt, arī ļoti izdevīgi.”

Iespēja aizlidot uz Liepāju esot pievilcīga kādai Pierīgas bērnu mātei, kas vēlējusies palikt anonīma. Lai gan cena, viņasprāt, ir atbilstoša, lidojumu grafika dēļ viņas ģimene netaisoties lidot.

“Absolūti neērts grafiks, un atbilstoši ģimenēm ar bērniem – pilnīgi nepieņemams, jo arī ceļotājiem un tūristiem, un jebkuram interesentam un arī biznesa cilvēkiem, kas varētu būt vieni no klientiem, kas varētu pārvietoties starp Rīgu un Liepāju, pēc 11 vakarā lidot – tas ir ļoti neērti. Varbūt atpakaļceļš piecos no rīta biznesa cilvēkiem varētu būt ērts, bet ģimenēm ar bērniem un tūristiem domāju, ka ne, jo mēs visi atvaļinājumā gribam pagulēt nedaudz ilgāk, vai ne?”

Lidmašīnas aizpildītas vien par pusi

Lidojumu laiks izvēlēts, lai liepājnieki Rīgas lidostā no rīta varētu pārsēsties un doties uz kādu citu galamērķi, savukārt vakarā – doties atpakaļ uz Liepāju, nepaliekot pa nakti Rīgā. Tā Latvijas Radio skaidro uzņēmumā “airBaltic”.

Šovasar četros reisos lidmašīnās bija vidēji ap 70 pasažieru jeb tikai aptuveni puse. Arī gaidāmajos reisos situācija pagaidām ir līdzīga, stāsta aviokompānijas pārstāvis Augusts Zilberts, sakot, ka daži pasažieri izmantojuši savienotos lidojumus, tas nozīmē, ceļojuši no ārvalstīm un pārsēdušies Rīgā.

“Ideālos apstākļos visas lidmašīnas vietas būtu arī jāaizpilda, lai tas būtu maksimāli rentabli, bet jāņem vērā, ka šī “pop-up” jeb speciāli organizēto lidojumu koncepcija ir jaunums, savā veidā eksperiments, līdz ar ko šis rādītājs ir uzskatāms par apmierinošu,” skaidroja Zilberts.

Pastāvīgos reisus neplāno atsākt

Tuvojoties Liepājā gaidāmajiem pasākumiem, pasažieri biļetes sākuši pirkt straujāk. Lielāka aktivitāte, iespējams, ir samazināto cenu dēļ, ko “airBaltic” veic, lai piesaistītu vairāk pasažieru.

Lai gan daudzi cilvēki vēlas starp abām pilsētām lidot regulārāk, pastāvīgos reisus uzņēmums neplāno atsākt, teica Zilberts.

“Jo pēc mūsu aprēķiniem, ņemot vērā pieprasījumu, kaut arī tas ir, bet tomēr nav tik ļoti pietiekams, un ar šādu reisu aizpildījumu maršruts Rīga–Liepāja–Rīga pašreizējos apstākļos kaut vai sezonālā regularitātē nebūtu rentabls.

Mēs neesam pēc pandēmijas atgriezušies pie šāda regulāra maršruta, jo “airBaltic” flotē arī vairs nav tādu mazāka tipa lidmašīnu,

kādas tās vēl bija pandēmijas laikā – tās bija ar vidēji nedaudz vairāk kā 70 vietu ietilpību,” skaidroja aviokompānijas pārstāvis.

Liepāja cerīgi raugās uz regulāru aviosatiksmi

Uz regulāras aviosatiksmes atjaunošanu cerīgāk skatās Liepājas mērs Gunārs Ansiņš no “Liepājas partijas”, norādot, ka lidmašīnu satiksme ar Rīgu ir ļoti būtiska.

“Ar “airBaltic” mēs esam daudz strādājuši un diskutējuši par šiem jautājumiem. Protams, šīs vasaras izmēģinājums ir varbūt pietiekami īss, lai precizētu arī ekonomisko atdevi “airBaltic” pusē, bet tajā pašā laikā mēs turpinām dialogu arī par nākošo gadu. Svarīgi ir, ka arī Latvijas valdība atbalstītu šāda veida programmu un projektu, līdzīgi kā to dara blakus Palangas lidostā, kur ir valsts atbalsts de minimis ietvaros uz reisiem, kas ir, piemēram, uz Amsterdamu, un citiem,” pauda Ansiņš.

Tiesa, Satiksmes ministrijā (SM) atbildēja, ka iespēju līdzfinansēt lidojumus starp Rīgu un Liepāju pašreiz neapsver, ņemot vērā prioritāri svarīgu infrastruktūras projektu īstenošanu.

Eksperts: Pašvaldībai jāmeklē nauda regulāriem aviopārvadājumiem

Papildus regulārajai autobusu un vilcienu satiksmei starp abām pilsētām piedāvāt vēl aviopārvadājumus ir ļoti riskanti – uzskata satiksmes eksperts un bijušais nozares ministrs Tālis Linkaits, norādot, ka finansējums regulārajiem pārlidojumiem Liepājas pašvaldībai jāmeklē savā makā. Pilsētai vispirms gan jāizvērtē, kuri maršruti būtu interesanti un cik bieži lidojumi varētu notikt. Kad nauda savā budžetā būs atrasta, jārīko iepirkums un jāmeklē pārvadātāji, skaidroja Linkaits.

“Tā tīri mēģināt ar administratīvām metodēm izspiest no Latvijas valsts finansējumu iekšzemes lidojumiem, es domāju, ka tas nebūs sekmīgi.

Tādi mēģinājumi jau ir vairākkārt bijuši. Mēs redzam, ka spiedīgas budžeta situācijas apstākļos, kad valstij pietrūkst līdzekļu autobusu pārvadājumu un vilcienu pārvadājumu finansēšanai, atrast vēl motivāciju un līdzekļus iekšzemes lidojumu finansēšanai, es domāju, ka nebūs iespējams. Tartu gadījumā tas ir Tartu–Helsinki maršruts, kuru reizi dienā izpilda “Finnair”. Līdzīgi rīkojas arī, piemēram, Viļņa, kas iepērk Viļņa–Londona savienojumu, arī par to maksājot no saviem līdzekļiem,” skaidroja Linkaits.

Speciālie avioreisi – daļa no pasākumu mārketinga

Tā kā šovasar speciālie reisi ir pakārtoti pasaules rallija čempionāta posmam un mūzikas festivālam, uz lidojumiem jāskatās kā uz daļu no pasākumu mārketinga – tā sprieda Eiropas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas vēstnesis un biznesa augstskolas “Turība” docents Ēriks Lingebērziņš.

“Tas varbūt ir tāds labs piemērs, kā mēs kā Latvija varam pozicionēt un parādīt tās mūsu iespējas, kādas mums ir, rīkojot šādus tā saucamos dižpasākumus, jo, raugoties no tādas vispārējas tūrisma, viesmīlības un pasākumu ekonomiskās atdeves perspektīvas, tad lielie pasākumi visur arvien biežāk kļūst par izmantotu paņēmienu uzmanības pievēršanai un valsts vai vietas, vai kāda konkrēta galamērķa tēla veidošanai. Līdz ar to šis drīzāk ir tas gadījums, kur ne visu var izmērīt tādā tiešā ekonomiskā atdevē,” sacīja Lingebērziņš.

Bet, tā kā pirmajos reisos lidmašīnas bija aizpildītas vien par pusi, tas parāda, ka pieprasījums tomēr nav tik liels, lai regulāru satiksmi varētu atjaunot, secināja Lingebērziņš.

Vilcienā pasažieriem pat nākas stāvēt

Šogad starp Rīgu un Liepāju paralēli valsts dotētiem autobusu reisiem sākuši kursēt arī divu pārvadātāju komercreisi. Savukārt jau gandrīz gadu uz Liepāju un atpakaļ katru dienu brauc vilciens, bet svētdienās divi.

Šī gada pirmajā pusgadā pārvadāti vairāk nekā 40 tūkstoši pasažieru, daudziem elektrificētajā posmā Rīga–Jelgava nācās pat stāvēt kājās.

Tā teica uzņēmumā “Pasažieru vilciens”, kur atzina, ka palielināt reisu skaitu starp Rīgu un Liepāju nevar. Tiesa, iespējams, ka risinājums pastāv, – uzņēmuma sācis komplektēt sešu vagonu sastāvu no Igaunijas, stāstīja uzņēmuma pārstāvis Edgars Butāns.

“Šis jaunais sešu vagonu sastāvs varētu būt pieejams vai nu šī gada beigās, vai nākamā gada sākumā. Kad mūsu rīcībā būs šis sastāvs, tad arī mēs lemsim par to, kurās neelektrificētajās līnijās šo sastāvu laist. Viena iespēja būtu laist attiecīgi maršrutā Rīga–Liepāja. Tajā pašā laikā pieprasījums pēc pasažieru pārvadājumi nav tikai maršrutā Rīga–Liepāja. Tāpat papildu dīzeļvilcienus cilvēki vēlētos redzēt arī uz Daugavpili un Valgu.”

Butāns stāstīja, ka sešu vagonu vilcienā sēdēt varēs ap 470 pasažieru. Tas ir vismaz divreiz vairāk nekā tagadējā dīzeļvilcienā Rīga–Liepāja.

 

Avots: LSM.LV