Asociācija: Aviokompānijas pasaulē nākamgad varētu atgriezties pie peļņas

14. decembris, 2022

Aviokompānijas pasaulē 2023. gadā varētu atgriezties pie peļņas. Šādu prognozi izteikusi Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija. Kāds līdz šim aviokompānijām ir bijis 2022. gads, un kādi ir iemesli prognozēm par to, ka aviokompānijas nākamgad varētu atgriezties pie peļņas?

Covid-19 pandēmija nopietni iedragāja vairākas nozares, un smagi cieta arī aviokompānijas. Precīzu ietekmi gan joprojām ir grūti noteikt, tomēr pie tā tiek strādāts. Piemēram, pētījumu jau veikusi Lielbritānijā bāzētā analītikas kompānija “Cirium”. Uzņēmums analizējis aviokompāniju finanšu rezultātus 2021. gadā un šī gada pirmajos sešos mēnešos. “Cirium” atklāja, ka aviokompāniju ieņēmumu kritums kopš koronavīrusa pandēmijas sākuma ir radījis nozares neto zaudējumus gandrīz 220 miljardu ASV dolāru apmērā. 2020. gadā ieņēmumi samazinājās uz pusi, un pat 2021. gada beigās tie joprojām bija par 40% mazāki nekā pirms pandēmijas.

Atsevišķas aviokompānijas piedzīvoja maksātnespēju, bet citu glābšanā iesaistījās valsts.

Piemēram, pērnā gada oktobra vidū Itālijā darbību sāka valstij piederošā lidsabiedrība “Italia Trasporto Aereo” (ITA), aizstājot finanšu grūtībās nonākušo aviokompāniju “Alitalia”. Pērn Itālijas valdība jau investēja 700 miljonus eiro aviokompānijā un nesen nolēma iepludināt vēl 400 miljonus. Itālijas iepriekšējā valdība premjerministra Mario Dragi vadībā sāka pūliņus pārdot lidsabiedrības vairākuma akciju daļu.

Jau šis gads aviokompānijām ir bijis veiksmīgāks un paredzams, ka 2022. gadā aviokompāniju neto zaudējumi samazināsies un būs 6,9 miljardi ASV dolāru. Savukārt 2023. gadā, kā prognozē Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija, lidsabiedrības pasaulē atgriezīsies pie pelnīšanas un strādās ar 4,7 miljardu dolāru peļņu. Tā gan būs krietni mazāka par 26,4 miljardu dolāru peļņu, kas tika reģistrēta 2019. gadā – pirms koronavīrusa pandēmijas izraisītās krīzes aviācijas nozarē. Aviokompānijas Eiropā šogad piedzīvos 3,1 miljarda ASV dolāru zaudējumus un 2023. gadā pieredzēs peļņu 621 miljona ASV dolāru apmērā.

Asociācija arī prognozē, ka aviokompāniju ienākumi nākamgad sasniegs 779 miljardus dolāru. Asociācijas ģenerāldirektors Villijs Volšs norādīja, ka atgriešanās pie peļņas ir liels sasniegums, ņemot vērā valdību noteikto pandēmijas ierobežojumu radītā finansiālā un ekonomiskā kaitējuma apmēru.

“Atkopšanās norit labi. Vēl ir tāls ceļš ejams, lai nonāktu tur, kur bijām 2019. gadā, bet mēs virzāmies pareizi,” sacīja Volšs.

Nākamgad pasažieru plūsma sasniegs 85,5% no 2019. gada līmeņa. Liela daļa no šīm prognozēm ņem vērā Ķīnas ”nulles kovida” politikas nenoteiktību, kas ierobežo gan vietējos, gan starptautiskos tirgus.

“Mēs joprojām redzam spēcīgu pieprasījumu, vienlaikus apzinoties, ka ir cilvēki, kam pieaugošās cenas būs izaicinājums. Mēs redzam, ka pieprasījums turpina pieaugt, un paredzam, ka pasažieru plūsma pārsniegs četrus miljardus pirmo reizi kopš 2019. gada, proti, 4,2 miljardi ceļotāju 2023. gadā,” teica Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācijas ģenerāldirektors.

Paredzams, ka kopējās aviokompāniju izmaksas pieaugs par 5,3% līdz 776 miljardiem ASV dolāru. Tas būs par nepilniem 2% mazāk nekā aviokompāniju ieņēmumi. Izmaksu spiedienu joprojām rada darbaspēka, prasmju un jaudas trūkums. Bažas rada arī infrastruktūras izmaksas. Un sagaidāms, ka kopējie degvielas izdevumi 2023. gadam būs 229 miljardi ASV dolāri, kas atbilst 30% no kopējiem izdevumiem.

“Mēs esam novērojuši ļoti augstas naftas cenas un augstākas par jēlnaftas cenām. Periodā no 2010. gada līdz 2019. gadam lidmašīnu degviela bija aptuveni 17% dārgāka par jēlnaftu, bet šogad cenas pieaugums ir aptuveni 34%. Mēs sagaidām, ka augstas cenas saglabāsies arī nākamgad, un tas saistāms ar pārstrādes rūpniecības trūkumu. Industrija šogad ir saskārusies ar lieliem izaicinājumiem, un tādi būs arī nākamgad, bet, godīgi sakot, šie izaicinājumi ir relatīvi mazi salīdzinājumā ar tiem, kuriem gājām cauri. Tādēļ esam optimistiski par to, ka tiksim tiem pāri un atgriezīsim industriju uz peļņas ceļa. Nelielas, bet tomēr peļņas ceļa,” piebilda Volšs.

Aviokompāniju vadībā esošajiem cilvēkiem darbs joprojām būs sarežģīts, jo būs ļoti svarīgi rūpīgi uzraudzīt ekonomisko nenoteiktību. Labā ziņa ir tā, ka aviokompānijas savos biznesa modeļos ir iestrādājušas elastību, lai varētu tikt galā ar ekonomikas paātrināšanos un palēnināšanos, kas ietekmē pieprasījumu, skaidroja Volšs. Aviokompāniju rentabilitāte ir ļoti vāja, proti, paredzams, ka katrs pārvadātais pasažieris nozares tīrajā peļņā ieguldīs vidēji tikai 1 dolāru un 11 centus.

Nozari negatīvi ietekmēt var tas, ja Ķīnā ilgi saglabāsies kovida dēļ noteiktie stingrie ierobežojumi.

Kā risks tiek minēts arī tas, ka priekšlikumi palielināt ieguldījumus infrastruktūrā vai palielināt nodokļus, lai atbalstītu ilgtspējīgus risinājumus, nākamgad varētu samazināt rentabilitāti.

 

Avots: LSM.LV