Drīz izmēģinās pasažieru vilcienu maršrutā starp Tartu un Rīgu
Plānots, ka pasažieru vilciena izmēģinājuma brauciens starp Tartu un Rīgu notiks līdz šā gada beigām, paziņojis Igaunijas valstij piederošais pasažieru vilcienu operators “Eesti Liinirongid”, kas strādā ar zīmolu “Elron”.
Iecerēts, ka pasažieru pārvadājumi dzelzceļa maršrutā Rīga-Tartu sāksies nākamgad.
“Elron” tehnoloģiju direktors un valdes loceklis Merts Ērenpreiss sacīja, ka ir atrisināti visi sertifikācijas jautājumi un projekts var virzīties uz priekšu.
“Būtībā varam teikt, ka šonedēļ dokumentācija un sagatavošanās darbs ir sasniedzis līmeni, kad Latvijas drošības uzraudzības institūcijai ir iespējams iesniegt pieteikumu izmēģinājuma braucienam,” viņš teica.
Ja nenotiks nekas negaidīts, obligāto izmēģinājuma braucienu būs iespējams veikt vēl šogad.
Sākotnēji bija plānots, ka pasažieru vilciens starp Rīgu un Tartu varētu kursēt jau šogad, kad Tartu ir Eiropas kultūras galvaspilsēta, taču sertifikācijas process izrādījās ilgāks, nekā sākotnēji plānots.
Pagājušā gada izskaņā tika atjaunota arī pasažieru vilcienu satiksme starp Rīgu un Viļņu, taču dzelzceļa satiksme starp Igauniju un Lietuvu ar vienu vilcienu nebūs iespējama, kamēr netiks pabeigts Eiropas standarta platuma sliežu ceļa dzelzceļa līnijas projekts “Rail Baltica”.
“Piemēram, radio sistēma Latvijā ir atšķirīga. Septembrī mēs veiksmīgi pabeidzām radio tīkla savietojamības testus, kuros, pievienojot jaunu radio tipu un papildu GPS antenu, mums bija jāpierāda, ka varam darboties Latvijas tīklā. Lai gan dzelzceļa drošības iekārtām Latvijā būtībā jābūt tādām pašām kā Igaunijā, Eiropas atļauju izsniegšanas procesā ir nepieciešams to praktiski pierādīt. Šis testēšanas apjoms un tā rezultāti sniedz papildu pierādījumus, kas jāiesniedz kā autorizācijas procesa daļa,” paskaidroja Ērenpreiss.
Viņš uzsvēra, ka vilciens starp Tartu un Rīgu nākamgad noteikti sāks kursēt. Ērenpreiss pieļāva, ka tas notiks gada otrajā pusē, lai gan cerība esot sagatavošanās procesu pabeigt līdz vasarai.
Pēc izmēģinājuma brauciena abās robežas pusēs tiks apspriestas biļešu cenas, vilcienu ātrums un brauciena ilgums.
Pašlaik plānots, ka līnijā kursēs viens vilciens dienā, kas vakarā izbrauktu uz Rīgu un no rīta dotos atceļā uz Tartu. Plānots, ka maršrutā līdz Rīgai būs piecas pieturas – viena uz robežas Valgā un četras Latvijā.
Septembrī Igaunijas valdība piešķīra divus miljonus eiro pasažieru vilcienu satiksmei starp Tartu un Rīgu. Ērenpreiss norādīja, ka finansējums nepieciešams ne tikai maršruta izveidei, bet arī turpmākai satiksmes nodrošināšanai.
Sarunas par visu trīs Baltijas valstu galvaspilsētu savienošanu ar pasažieru vilcienu maršrutiem aktualizējās 2021.gada septembrī, kad, atzīmējot Eiropas dzelzceļa gadu, no Tallinas caur Rīgu uz Viļņu devās Baltijas valstu ekspresis. Tajā satikās tā laika ministri, Baltijas valstu dzelzceļa nozares un Eiropas Komisijas pārstāvji, kā arī “Rail Baltica” ieviesēji.
Avots: LETA