Lietuvā prezentēts pirmais jaunais Stadler elektrovilciens

28. oktobris, 2025

Viļņā otrdien prezentēts pirmais no jaunajiem pasažieru elektrovilcieniem, ko piegādā Šveices ritošā sastāva ražošanas grupa “Stadler Rail”, un satiksmes ministrs Jurs Taminsks jauno vilcienu saņemšanu raksturoja kā lielākās pārmaiņas Lietuvas dzelzceļa vēsturē.

Jaunā elektrovilciena prezentēšanas pasākumā ministrs teica, ka vilcienu iepirkums ir bijis ilgs un nepārtraukti smags darbs, kura laikā jāpārvar daudz problēmu. “Tās ir lielākās pārmaiņas Lietuvas dzelzceļa nozarē kopš neatkarības atgūšanas,” paziņoja Taminsks.

Elektriskais vilciens tika būvēts “Stadler” rūpnīcā Polijā atbilstoši līgumam ar Lietuvas valsts dzelzceļa kompāniju “Lietuvos geležinkeliai” (LTG). Gaidāms, ka pasažieru pārvadāšana ar to sāksies nākamgad.

2023. gada jūnijā parakstītais 226,5 miljonu eiro vērtais līgums paredz, ka “Stadler Rail” Polijas meitasuzņēmums “Stadler Polska” piegādās deviņus elektrovilcienus un sešus bateriju vilcienus “Lietuvos geležinkeliai” pasažieru pārvadājumu uzņēmumam “LTG Link”. Līgums, kura termiņš ir līdz 2037. gadam, paredz arī vilcienu tehniskā atbalsta, apkopes un rezerves daļu piegādi.

Jauno vilcienu maksimālais ātrums būs līdz 160 kilometriem stundā, tajos būs 200 sēdvietu un vieta no četriem līdz 30 velosipēdiem.

LTG grupas vadītājs Eģidijus Lazausks sacīja, ka pašlaik Lietuvā izmantoto vilcienu maksimālais ātrums ir 140 kilometru stundā. Lai gan jauno vilcienu maksimālais ātrums būs lielāks, vēl ir jāmodernizē infrastruktūra.

Viedās iespējas mūsdienīgai ceļošanas pieredzei

Pirmo reizi vairāku gadu laikā Lietuvas vilcienos atgriezīsies bistro zona, ļaujot pasažieriem vilcienā iegādāties karstu ēdienu un dzērienus.

Ceļošana kļūs ērtāka arī velobraukšanas entuziastiem: atkarībā no pieprasījuma un sezonas vilciens varēs uzņemt līdz pat 30 velosipēdiem. Aukstākajos mēnešos lielāko daļu šo vietu pārveidos par papildu pasažieru sēdvietām, taču vismaz četras velosipēdu vietas būs pieejamas visu gadu.

Ņemot vērā, ka daudzi pasažieri ceļā strādā, katrā ergonomiskajā sēdvietā būs elektrības rozete, individuālais apgaismojums un portatīvajam datoram piemērots galdiņš, savukārt pašiem krēsliem — regulējamas atzveltnes lielākam komfortam.

Kad šie jaunie sastāvi pievienosies esošajam parkam, vecākie dīzeļvilcieni, kas kursē maršrutā Viļņa–Turmanta, tiks pakāpeniski izņemti no ekspluatācijas un aizstāti ar modernu ritošo sastāvu.

Sākot ar 2026. gadu, jaunie vilcieni kursēs maršrutos Viļņa–Klaipēda, Viļņa–Varēna–Marcinkonys un Kauņa–Šauļi.

 

 

Avots: LETA / BNS
Foto: stadlerrail.com