Par vairākiem mēnešiem pagarina jauno elektrovilcienu piegādes termiņu

19. marts, 2024

AS “Pasažieru vilciens” un Čehijas transporta inženierijas un mobilitātes uzņēmums “Škoda Vagonka” ir parakstījuši savstarpēju vienošanos par jauno elektrovilcienu piegāžu termiņu pagarināšanu. Saskaņā ar jauno vienošanos ražotājam visu atlikušo jauno elektrovilcienu piegāde un nodošana pasūtītājam jāveic līdz šī gada vasaras beigām. Iepriekš noteiktais termiņš vilcienu piegādei un nodošanai bija 2023. gada beigas.

Šāda vienošanās noslēgta, pamatojoties uz neatkarīgu ekspertu sniegto analīzi par kara radīto ietekmi uz pušu noslēgtā līguma saistību izpildi, informēja abu uzņēmumu pārstāvji.

“Vai tā būtu inflācija, energoresursu cenu izmaiņas, kapitāla izmaksu pieaugums vai izaicinājumi globālajās piegāžu ķēdēs, karš nenoliedzami ir ietekmējis ikvienu tautsaimniecības nozari, turklāt par ģeopolitiskā saspīlējuma klātbūtni diemžēl varam pārliecināties joprojām. Arī pasažieru pārvadājumu nozari karš ir skāris ļoti spēcīgi, radot vēl nebijušus pārbaudījumus valstij stratēģiski svarīgu pakalpojumu, pie kādiem pieskaitāma arī pasažieru pārvadāšana pa dzelzceļu, nodrošināšanā un modernizācijā,” norādīja “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Raitis Nešpors, uzsverot, ka, sākoties Krievijas iebrukumam Ukrainā, gan pasūtītājam, gan ražotājam bija skaidrs, ka karš nepārprotami radīs ietekmi uz noslēgtā līguma izpildi, vienlaikus sākotnēji bija grūti paredzēt šīs ietekmes apmēru.

Tāpēc, lai noteiktu kara radīto ietekmi uz noslēgtā līguma izpildi, “Škoda Vagonka” pasūtītājam iesniedza eksperta “Deloitte Advisory” sagatavotu atzinumu, savukārt šī atzinuma izvērtēšanai “Pasažieru vilciens” nolīga juridisko konsultantu ZAB “PricewaterhouseCoopers Legal”, kas vērtēja “Deloitte Advisory” atzinumā norādītos līguma izpildes ietekmējošos apstākļus un izdarīja secinājumu, ka apstākļi, kas norādīti atzinumā,

ir uzskatāmi par objektīviem un tie ir pamatots iemesls līguma noteikto elektrovilcienu piegādes termiņu pagarināšanai, jo šo apstākļus neviena no līguma slēdzēja pusēm līguma slēgšanas brīdī nevarēja paredzēt.

“Ņemot vērā neparedzētos izaicinājumus, ko radīja Krievijas agresija pret Ukrainu, jauno elektrovilcienu savlaicīga piegāde tika būtiski ietekmēta gan ražošanas, gan loģistikas aspektu dēļ. Šādas ietekmes rezultātā citstarp esam spiesti veikt vilcienu montāžu divas reizes – pirmo reizi mūsu ražotnē Ostravā, kur pēc neatkarīgu institūciju sertifikācijas vilcieni tiek daļēji demontēti, iekrauti kravas automašīnās un transportēti uz Latviju, tos atkārtoti montējot depo Rīgā,” skaidroja “Škoda Vagonka” valdes priekšsēdētājs Martins Bednārs.

“Pasažieru vilcienā” norādīja, lai nodrošinātu jauno elektrovilcienu piegādi un to ieviešanu satiksmē, “Škoda Vagonka” nācās pārcelt vilcienu sastāvu montāžu uz Rīgu, izveidojot pilna servisa 24/7 tehniskā atbalsta centru, tajā skaitā nodrošinot operatīvās reaģēšanas brigādi, atverot diennakts atbalsta telefona līniju vilcienu mašīnistiem un citiem “Pasažieru vilciena” darbiniekiem un būtiski palielinot Latvijā pieejamo speciālistu skaitu.

“Visiem ir skaidrs, ja nebūtu kara, visi 32 jaunie elektrovilcieni jau sen būtu piegādāti, rūpīgi izmēģināti un šobrīd veiksmīgi pārvadātu pasažierus, taču karš ir un tas joprojām turpinās, tāpēc mums ar tā ietekmi ir jārēķinās visa ar “Škoda Vagonka” noslēgtā līguma darbības laikā. Tomēr, neskatoties uz izaicinājumiem, esam vienojušies ar ražotāju darīt visu iespējamo, lai vilcieni būtu un tie nodrošinātu modernus, ērtus un, galvenais, uzticamus pārvadājumus. Tā ir mūsu prioritāte,” pauda Nešpors.

KONTEKSTS:

Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko “Pasažieru vilciens” un “Škoda Vagonka” parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem.

Pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās, bet pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem sāka 2023. gada 15. decembrī. Līdz šim ir piegādāta vairāk nekā puse jeb 17 vilcieni.

 

Avots: LSM.LV