Rīgas lidosta ar ES atbalstu pilnībā pārbūvēs vienu no lidlauka peroniem
Piesaistot Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu, RIX Rīgas lidosta tuvākajos gados īstenos vērienīgu rekonstrukcijas projektu lidlaukā, pilnībā pārbūvējot esošo 4. peronu ar mērķi nodrošināt divējāda lietojuma TEN-T infrastruktūru civilajiem un militārajiem mērķiem.
Ar Eiropas Savienības Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru (CINEA) parakstītais līgums par finansējuma piešķiršanu projektam “VAS “Starptautiskās lidostas “Rīga”” gaisa kuģu 4.perona pārbūve, lai nodrošinātu divējāda lietojuma TEN-T infrastruktūru civilajiem un militārajiem mērķiem” paredz pārbūvēt 4. perona cieto segumu vairāk nekā 80 000 kvadrātmetru platībā, izveidojot desmit dažādās konfigurācijās izmantojamas A – E klases lidaparātu stāvvietas, manevrēšanas ceļus un servisa joslas.
Projekta ietvaros tiks izbūvēta arī elektroapgādes apakšstacija ar diviem neatkarīgiem ievadiem, lai nodrošinātu 4. perona apgaismojumu un lidaparātu stāvvietu elektroapgādi atbilstoši jaunākajām ES prasībām, iekārtotas lidaparātu apkalpošanai nepieciešamā aprīkojuma uzglabāšanas zonas perona piegulošajās teritorijās, izbūvēta lidlauka apgaismojuma sistēma, pārbūvēti apgaismojuma masti un prožektori, uzstādīta jauna videonovērošanas sistēma un ar to saistīto elektrotīklu izbūve, kā arī lietus ūdens novadīšanas sistēma.
“Esam gandarīti, ka lidostas 4. perona pārbūves projekts ir saņēmis CINEA atbalstu, kas dos Rīgas lidostai iespēju palielināt lidmašīnu stāvvietu skaitu nākotnes attīstības vajadzībām, turpināt paplašināt kravu apkalpošanas zonu un vienlaikus sniegt savu ieguldījumu arī militārajā mobilitātē, kas ir īpaši nozīmīga pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos. Attīstoties civilo un militāro kravu apkalpošanas un dzelzceļa infrastruktūrai lidostas 4. un 5. peronu tuvumā, ir svarīgi nodrošināt C, D un E klases lidaparātu apkalpošanu nākotnē un tiem piemērotas lidaparātu stāvvietas,” uzsver Rīgas lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.
4. perona rekonstrukciju plānots pabeigt līdz 2027. gadam, un projekta kopējais budžets ir līdz 39,3 miljoniem eiro (bez PVN). CINEA finansējuma apmērs ir 50% no kopējās summas, bet atlikušos 19,7 miljonus eiro Rīgas lidosta segs no saviem līdzekļiem.
Pašreizējais Rīgas lidostas 4. perons ir izbūvēts pagājušā gadsimta 70. gados, un tā izmantošanas iespējas ir ierobežotas, jo tas nav piemērots mūsdienu lidaparātu apkalpošanas vajadzībām.
Rīgas lidostas attīstības stratēģija paredz 4. un 5. perona apkārtnē veidot kravu apkalpošanas zonu jeb “kravu pilsētu”. 2020. gadā šajā teritorijā darbu sāka jaunizbūvētais specializētais kravu apkalpošanas perons, gadu vēlāk tika atklāts loģistikas kompānijas DHL reģionālais sūtījumu apstrādes un loģistikas centrs. Tam līdzās nacionālā aviokompānija “airBaltic” ir uzsākusi kravu apstrādes loģistikas centra “Baltic Cargo Hub” būvniecību.
Rīgas lidosta apkalpo 35% Baltijas valstu aviokravu.
___________________________________________________________
Rīgas lidosta ir strauji augošs Ziemeļeiropas gaisa satiksmes mezgls, kas savieno Baltijas valstis ar Eiropas darījumu centriem un iecienītiem atpūtas galamērķiem. Apzinoties savu lomu un atbildību Latvijas tautsaimniecībā, Rīgas lidosta attīsta ilgtspējīgus pakalpojumus un infrastruktūru, rūpējoties par darbiniekiem un apkārtējo vidi, ejot kopsolī ar sabiedrību un vietējo kopienu. Pievienojoties iniciatīvai “Net Zero 2050”, Rīgas lidosta ir apņēmusies sasniegt klimata neitralitāti līdz 2050.gadam.