RYANAIR finanšu gadu noslēdz ar lielu peļņu

21. maijs, 2024

Īrijas zemo cenu lidsabiedrība “Ryanair” pirmdien, 20. maijā, publiskotajā finanšu gada pārskatā par aizvadīto gadu uzrādījusi 2,1 miljarda eiro tīro peļņu, un tas ir par 34% vairāk nekā pirms gada. Lidsabiedrība paziņojumā norāda, ka peļņas kāpumu veicinājis ne tikai pieprasījums, bet arī biļešu cenu pieaugums.

ĪSUMĀ:  

  • Īrijas zemo cenu lidsabiedrība “Ryanair” paziņojusi, ka tā pērn strādājusi ar tīro peļņu 2,1 miljarda eiro apmērā jeb par 34% labāk nekā gadu iepriekš.
  • Izmaksu kāpumu palīdzēja pārvarēt pieprasījuma pieaugums un biļešu cenu palielināšana.
  • Par aptuveni 9% pieaudzis lidsabiedrības pārvadāto pasažieru skaits, neskatoties uz “Boeing” piegāžu kavēšanos.

Īrijas lidsabiedrībai, kura ik dienu veic vairākus simtus lidojumu, aizvadīto gadu ietekmējuši arī Francijas gaisa satiksmes dispečeru streiki.

“2023. gadā Eiropas aviācija 67 dienas cieta no tā, ka Francijā streikoja gaisa satiksmes dispečeri. Protams, tas ietekmēja arī mūs un bijām spiesti atcelt vairākus simtus reisu. Vēlamies akcentēt, ka šie streiki ir bijuši novēršami, lai cilvēkiem, kas lido uz vai no Vācijas, Spānijas, Itālijas vai Apvienotās Karalistes, nebojātu ceļojumu plānus,” sarunā ar portālu LSM.lv uzsvēra “Ryanair” pārstāve Alīsija Voicika-Golebiovska.

Vai lidmašīnu piegādes tiks nodrošinātas atbilstoši grafikam?

Runājot par aizvadīto gadu, uzņēmuma pārstāvji vairākas reizes akcentēja, ka no ASV aviobūves uzņēmuma “Boeing” tiek sagaidīts konkrēts plāns, lai ne tikai paātrinātu “Boeing 737” modeļa lidmašīnu piegādes, bet arī iekļautos pašlaik apstiprinātajā grafikā. Līdz jūlija beigām aviokompānija cer saņemt 12 lidmašīnas, kas ir par 23 mazāk, nekā norādīts līgumā.

“Pašlaik mūsu flotē ir 146 “B737” gaisa kuģi un ceram, ka šis skaits būtiski pieaugs šajā gadā. Mēs turpinām ciešu sadarbību ar “Boeing”, lai panāktu pēc iespējas labāku rezultātu visām iesaistītajām pusēm, vienlaikus neaizmirstot par drošības jautājumu. Protams, joprojām sagaidām, ka situācija varētu kļūt vēl sliktāka, nekā tā ir pašlaik. Lai mazinātu ietekmi mūsu pasažieriem, turpinām iznomāt lidmašīnas no citiem pārvadātājiem,”

sacīja Voicika-Golebiovska.

Piegāžu problēmas sākās pēc tam, kad šī gada janvārī no “Alaska Airlines” lidmašīnas lidojuma laikā tika izrauts durvju panelis. Tam sekojošās Federālās Aviācijas administrācijas (FAA) pārbaudes ir palēninājušās piegāžu apjomus 20 ražotnēs, tostarp Rentonas rūpnīcā, kas specializējas uz konkrētā modeļa ražošanu. “Boeing” dati par aizvadīto mēnesi atklāj, ka klienti saņēmuši tikai 16 “B737-MAX” lidmašīnas. Viens no “laimīgajiem” klientiem, ir Polijas nacionālā lidsabiedrība “LOT Polish Airlines”.

Izaugsme uz klientu rēķina

Viens no iemesliem, kāpēc “Ryanair” spējis sekmīgi pārvarēt straujo izmaksu lēcienu un uzrādīt peļņu, ir biļešu cenu palielināšanu par 21%. Tāpat uzņēmums ir pieņēmis lēmumus, piemēram, par kādu bāžu slēgšanu. Augošo izmaksu dēļ šī gada novembrī tas slēgs savu bāzi Bordo lidostā, kur pašlaik nodarbināti vairāk nekā 90 cilvēku – piloti, stjuarti un inženieri. Personāls tiks pārdislocēts uz kādu citu aviosabiedrības bāzi.

“Vienas no lielākajām izmaksu pozīcijām, kas pieauga par teju 24% jeb 11,4 miljardiem eiro, ir ar darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas. Piemēram, degvielas cenas palielinājās par 32%. Esam priecīgi, ka, neskatoties uz izaicinājumiem, esam plusos,”

akcentēja “Ryanair” pārstāve.

Piesardzīgi cerīgi uz šo gadu

Eiropas aeronavigācijas organizācija “Eurocontrol”, vērojot pasažieru pieprasījuma tendences, norāda uz to, ka pieprasījums pēc lidojumiem būs augsts un sagaidāms, ka pasažieru pieaugumu uzrādīs liels skaits pārvadātāju. Jau tradicionāli lielāko pasažieru pieplūdumu Eiropā uzrāda tieši zemo cenu kompānijas, starp kurām bez “Ryanair” ir arī “Easy Jet” un “Wizzair”.

Kamēr citi pārvadātāji ir piesardzīgi vai vēl tikai veic aprēķinus, “Ryanair” prognozē, ka šajā finanšu gadā tā spēs pārvadāt  200 miljonus pasažieru. (Pērn pārvadāti 184 miljoni pasažieru, kas ir par 9% vairāk nekā iepriekšējā periodā).  Šeit jāpiebilst, ka tas ir pie scenārija, ja uzlabojas “Boeing” lidmašīnu piegādes vai tās paliek esošajā līmenī.

Vienlaikus “Ryanair” norāda, ka biļešu cenu kāpums turpināsies, lai nosegtu augošās apkalpošanas izmaksas.

“To, kāds būs nākamais gads, to redzēsim tikai tā noslēgumā. Pasaulē pašlaik ir ne tikai ļoti daudz nelabvēlīgu notikumu, kas tieši ietekmē aviācijas nozari, bet arī tehniski apgrūtinājumi, kas ir saistīti ar lidmašīnu piegādēm un streikiem dažādās Eiropas pilsētās,” sacīja sacīja Voicika-Golebiovska, vienlaikus norādot, ka izaicinājums būs arī Parīzes olimpiskās spēles, kuru laikā būs ļoti liela zona, kuru pārvadātāji nevarēs izmantot.

 

Avots: LSM.LV