Sāks eksperimentālos autobusa maršrutus Latvijas un Igaunijas pierobežā

5. jūnijs, 2025

Jūlijā plānots sākt eksperimentālos autobusu satiksmes reisus starp Latviju un Igauniju: Valka–Valga un Ikla–Ainaži–Salacgrīva. Pārrobežu sabiedriskā transporta projekta iniciatori ir igauņi, bet, lai to īstenotu, Latvijas pusē nācās pārvarēt daudz juridisku un birokrātisku šķēršļu.

Maršruts Ikla–Ainaži–Salacgrīva faktiski ir turpinājums esošajam maršrutam Pērnava–Ikla, tādējādi nodrošinot Latvijas pierobežas iedzīvotājiem nokļūšanu Igaunijas ceturtajā lielākajā pilsētā – Pērnavā, kas ir iecienīts vasaras atpūtas galamērķis arī Latvijas cilvēkiem.

“Es arī noteikti izmēģināšu – par 2 eiro aizbraukšu līdz Pērnavai, kas ir daudz reižu lētāk nekā ar mašīnu, un vakarā atkal braukšu atpakaļ par 2 eiro,” pastāstīja Limbažu novada Salacgrīvas apvienības pārvaldes vadītājs Andris Zunde.

Atzinīgi jaunos maršrutus vērtēja arī Limbažu novada pašvaldības izpilddirektora vietnieks Agris Blumers.

“Arī kustība tālāk – Pērnava, Ikla… Tagad tie maršruti ir saskaņoti tā, ka var pārsēties Ainažos, Salacgrīvā tālāk un var vienkārši uz Rīgu nokļūt. Tas jau nav tikai par pierobežu,” norādīja Blumers.

Otrs eksperimentālais maršruts atjaunos sabiedriskā transporta kustību starp dvīņu pilsētām Valku un Valgu.

“Valkā un Valgā tas būs viens no sabiedriskā transporta, tas kursēs starp Valku-Valgu trīs reizes dienā. Valcēniešiem tas bija ļoti svarīgi, jo daļa jau šobrīd strādā Valgas pusē un izmanto arī sabiedriskos pakalpojumus,” paskaidroja Vidzemes plānošanas reģiona projektu vadītāja Lelde Ābele.

Nākotnē cer uz vēl diviem maršrutiem

Jauno pārrobežu maršrutu ieviešanu gan ietekmēja juridiskie un birokrātiskie šķēršļi.

“Gandrīz veselu gadu gājām cauri, sapratām, ka nav šādas pieredzes īstenot publisko transportu starp divām valstīm, tādēļ bija jāmaina normatīvie akti, lai varētu tos nodrošināt nevis kā starptautiskos pārvadājumus, bet tieši kā publisko transportu, ko šobrīd nodrošina citi pārvadātāji,” skaidroja Ābele.

Viņa atklāja, ka sākotnēji bija ideja attīstīt četras līnijas – arī starp Valmieru un Vīlandi un starp Veru un Api. Tomēr, ņemot vērā administratīvos ierobežojumus un laika plānojumu, nolemts veidot tikai divus autobusu maršrutus. “Un perspektīvi nākotnē domāt par šīm divām pārējām līnijām,” piebilda Ābele.

To, ka pārrobežu sabiedriskā transporta projekta ieviešana nenācās viegli, atzina arī Limbažu novada pašvaldībā.

“Problēma, ka citas valsts transporta līdzeklis iebrauc mūsu teritorijā, vai netiks kropļots tirgu, mums jau pat līdz Ministru kabinetam aizgāja, bet

Pērnavas apgabalā vietējā pašvaldība pieņem lēmumus un dara, viņiem pat nav jāiesaista valdība, bet mums tas ir ļoti stingri,” norādīja Blumers.

Sākotnēji bijusi arī ideja, ka Latvija daļēji līdzfinansēs šo projektu, taču rezultātā ir Eiropas un Igaunijas finansējums, turpināja Blumers.

Arī Salacgrīvas apvienības pārvaldes vadītājs Zunde piekrita, ka igauņiem komunikācija ir ļoti vienkārša: “Tie nav baltās apkaklītēs smalki kungi, ar skaistām skūtām bārdām. Normāli veči atbrauca pie mums – parunāsimies par šo maršrutu, ko jūs par to domājiet, mēs, protams, domājam pozitīvi.”

Esošos maršrutus varētu arī pagarināt

Pēc 12 mēnešu izmēģinājuma perioda maršrutus izvērtēs, vai ir pasažieru atsaucība. Sarunās ar igauņiem izskanējusi iecere maršrutus pagarināt vēl līdz citām pilsētām, pastāstīja Zunde.

“Igauņu mērķis – ja šis eksperiments izdosies un visas puses būs apmierinātas, doma ir tāda, ka pagarināt maršrutu līdz Limbažiem, varbūt līdz Cēsīm un, kas zina, varbūt vēl tālāk,” sacīja Zunde.

Projekta vadītāja Ābele piebilda, ka tiks izvērtēts, vai šos maršrutus iekļaut Latvijas sabiedriskā transporta tīklā.

“Viens no sadarbības partneriem šajā procesā ir Autotransporta direkcija, un viņi, protams, šajā procesā piedalās, lai tas paliek dzīvotspējīgs arī pēc projekta,” teica Ābele.

Atklāt šos maršrutus plānots 1. jūlijā. Informācija par autobusu kustības grafikiem, biļešu iegādes iespējām un pieejamajām atlaidēm būs pieejama pirms maršrutu atklāšanas.

 

Avots: LSM.LV