Vilciens starp Tartu un Rīgu varētu sākt kursēt šogad rudenī

2. janvāris, 2024

Pasažieru vilcienu satiksme starp Tartu un Rīgu varētu sākt kursēt 2024. gada otrajā pusē, vēsta Igaunijas sabiedriskais medijs “err.ee”, atsaucoties uz Igaunijas valsts pasažieru vilcienu operatoru “Eesti Liinirongid”, kas strādā ar zīmolu “Elron”.

Iepriekš jau ziņots, ka šī plāna īstenošanai Igaunijas Klimata ministrija 2024. gada budžetā paredzējusi 300 000 eiro.

Savukārt, kā vēsta “err.ee”, jau laiku atpakaļ Latvija piedāvājusi “savus” vilciens starp Rīgu un Tartu par 250 000 eiro gadā, taču Igaunijas lēmumu pieņēmēji ir norādījuši, ka šim dzelzceļa posmam naudas nav un arī tas nav vajadzīgs.

Tikmēr Latvijas piedāvājums, ar kuru Igaunijas-Latvijas dzelzceļa savienojumu varētu iedarbināt ātrāk un lētāk, joprojām esot aktuāls.

Valgas dzelzceļa stacijā, kas atrodas Igaunijas robežas pusē, šobrīd kursē “Elron”, gan Latvijas “Pasažieru vilciena” jeb “Vivi” vilcieni. Tikai pašlaik nepastāv ērtu savienojumu starp abu valstu vilcieniem.

Tagad, kad arvien populārāks kļūst jaunatklātais pasažieru vilcienu satiksmes savienojums Rīga-Viļņa, cilvēki gan Lietuvā, gan Latvijā arvien biežāk jautā, kāpēc nevar ar vilcienu aizbraukt līdz Tallinai, vēsta “err.ee”.

“Mēs neesam saņēmuši nekādu atbildi,” Igaunijas sabiedriskajam medijam teicis AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

“Pirms piedāvājuma iesniegšanas mēs paveicām rūpīgu darbu. Mēs esam veikuši visus pasākumus no mūsu puses, mūsu vilcieni ir aprīkoti pat ar nepieciešamajiem radioraidītājiem starptautiskajiem savienojumiem,” sacījis Grigulis.

Taču lēmumu pieņemšana par turpmāko rīcību ir atlikta, viņš norādīja.

Gadījumā, ja Igaunijas puse pieņemtu “Pasažieru vilciena” piedāvājumu, vilcienu satiksme starp Tartu un Rīgu varētu tikt atklāta jau šā gada pavasarī, lēsis Grigulis. “Taču mums ir vajadzīga skaidra Igaunijas nostāja, ka tā patiešām ir viņu vēlme uzsākt dzelzceļa savienojumu,” piebildis Grigulis.

“Elron” valdes priekšsēdētājs Mārts Ērenpreiss paziņojis, ka vilcienu satiksmi plānots sākt augustā, bet realitātē tā varētu sākties oktobrī.

“Uzskatu, ka mūsu sadarbības sarunas ar latviešiem turpināsies,” viņš turpināja. “Sākumā plānots maršruta palaišanai izmantot Igaunijas vilcienu, kas nozīmētu nelielas izmaiņas pašreizējā koncepcijā.”

Igaunijā šobrīd izmantotie pasažieru vilcieni ir ērtāki nekā Latvijā. Tas, vai tie būs arī ātrāki, būs atkarīgs no dzelzceļa infrastruktūras, un šajā aspektā starp Valgu un Latvijas galvaspilsētu pastāv ierobežojumi, medijam norādījis “Elron” valdes priekšsēdētājs.

“Mūsu vilcieni varētu braukt daudz ātrāk,” atzinis Grigulis. “Jautājums tomēr ir par to, ar kādu ātrumu var izbraukt konkrētus posmus. Ja vēlaties šo ātrumu būtiski palielināt, būs jāatjaunina arī dzelzceļa infrastruktūra,” piebildis Grigulis.

Abās valstīs būtu jāsaskaņo arī vienāds staciju platformu augstums.

Arī platformu augstumi abās attiecīgajās valstīs būtu jāsaskaņo viens ar otru. “Atsevišķās vietās Latvijā joprojām ir zemas platformas; tās nav tādā pašā augstumā kā platformas Igaunijā,” norādīja “Igaunijas Dzelzceļa” (EVR) izpilddirektors Kaido Cimmermans. “Tā ir viena no bažām,” viņš piebildis.

Pagaidām nav zināms, kādas stacijas “Elron” varētu piestāt savā maršrutā starp Tartu un Rīgu.

 

Avots: www.tv3.lv