ZAĻIE CEĻI: Velo un pārgājienu maršruti pa bijušajām dzelzceļu līnijām

6. aprīlis, 2021

ATKLĀJ ZAĻOS CEĻUS LATVIJĀ UN IGAUNIJĀ. Zaļie ceļi ir maršruti, kas ved, izmantojot kādreizējos dzelzceļu maršrutus. Zaļie Dzelzceļi ir zaļo ceļu tīkls Vidzemē un Dienvidigaunijā, kas ved caur gleznainām ainaviskām un mežiem un ir piemēroti velo braucējiem, pārgājieniem, zirgu izjādēm un slēpošanai, ziemas apstākļos. Maršrutu segums lielākoties ir grants vai meža ceļi un dabā ir marķēts ar zīmēm.

Zaļajos ceļos Valkā un Gulbenē iespējams izmēģināt arī sliežu velosipēdus, kā arī Gulbenē un Moisakūlā var izmēģināt izbraucienu ar drezīnām.  No Gulbenes līdz Alūksnei ir iespēja atpūsties un veikt braucienu ar šaursliežu Bānīti.

Dažas no bijušajām stacijām ir rekonstruētas un piedāvā dažādus pakalpojumus, kā piemēram Alūksnē bijusī dzelzceļa bagāžas novietne tiek pārveidota par multivides izstādēm par dzelzceļa vēsturi, bet stacijā iespējams nogaršot vietējo burgeru.

Ceļā ir visdažādākie dabas objekti, skaistas upes un ezeri, kultūrvēsturiskās apdzīvotās vietas, kā arī Zaļais dzelzceļš ved cauri Gaujas nacionālajam parkam un Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātam, kur var atrast lielu bioloģisko daudzveidību, daudzveidīgas formas, dabiskus avotus, smilšakmens atsegumus, gleznainus skatus un unikālus dabas, kultūras un vēstures pieminekļus.

Labākais laiks Zaļo dzelzceļu apmeklēšanai ir no maija līdz oktobrim. Ziemas laikā ir iespējams slēpot vai izbaudīt braucienu ar zirgu vai haskiju vilktām kamanām.

Ir iespēja iepazīties ar pieciem dažādiem Zaļā Dzelzceļa maršrutiem:

  • Melturi – Gulbene,
  • Lāde – Rūjiena,
  • Ainaži – Valmiera,
  • Valga – Ape (Igaunijas/ Latvijas robeža),
  • Viljandi – Moisakula (Igaunija).

ZAĻIE CEĻI KOPĒJĀ KARTE (.pdf)

ZAĻIE CEĻI KOPĒJĀ KARTE (OPEN STREET MAP)

VĪLANDE – MEIZAKILA 45 KM

Šaursliežu dzelzceļš Vīlande – Meizakila tika atklāts 1897. gadā un darbojās līdz 1973. gadam. Šodien kādreizējais dzelzceļa maršruts, kas ved cauri gleznainiem laukiem un mazām pilsētām Deinvidigaunijā, ir pārveidots par pārgājienu un velo maršrutu. Galvenokārt maršrutā ir zemes ceļi, bet starp Oisu un Abju-Paluoju, kur kādreizējo dzelzceļa maršrutu vairs nav iespējams izmantot, maršruts dažus kilometrus ved pa koplietošanas ceļiem.

Maršruts dabā ir marķēts, kā arī ir iespējams iepazīties ar vēstures materiāliem, kuri izvietoti uz gulšņiem un informatīvajiem stendiem.​​​​​​​

VALKA/VALGA – APE 55 KM

Šaursliežu dzelzceļš starp Valku un Api tika atklāts 1900. gadā. Pēc Igaunijas un Latvijas republiku dibināšanas 1918. gadā un Valkas un Valgas sadalīšanas starp divām valstīm, paralēli jau esošajam dzelzceļam, tika izbūvēts jauns atzars no Valgas uz Api Igaunijas teritorijā. Abas līnijas satiekas netālu no Koikulas, kas atrodas aptuveni 13km no Valgas.  Dzelzceļš darbojās līdz 1970.gadam. 

Šodien kādreizējais dzelzceļa maršruts, kas ved cauri gleznainiem laukiem un mazām pilsētām Deinvidigaunijā un Ziemeļvidzemē, ir pārveidots par pārgājienu un velo maršrutu. 

Galvenokārt maršrutā ir zemes un meža ceļi. No Valkas līdz Žuldiņām un no Koikulas līdz Harglai, kur kādreizējo dzelzceļa maršrutu vairs nav iespējams izmantot, maršruts ved pa koplietošanas ceļiem.

Maršruts dabā ir marķēts, kā arī ir iespējams iepazīties ar vēstures materiāliem.​​​​​​​

Greenrailways iesaka APMEKLĒT:

Vairāk informācijas un kontakti kartēs:

MELTURI – GULBENE 99 KM

Maršrutu iespējams uzsākt vilciena pieturā Melturi, no kuras kursē regulāri vilcieni uz Rīgu un Valgu. Gulbenē iespējams turpināt ceļu ar šaursliežu dzelzceļu – Bānīti.  Maršruta segums ir grants un zemes ceļi.

 •Maršruts un maršruta savienojošie posmi ir dabā marķēti izmantojot dzelzceļa gulšņus 

• Maršrutā uzstādīti info stendi, kur var iepazīties ar dzelzceļa vēsturi un objektiem, kas atrodas netālu no maršruta, tāpat maršrutā pieejamas labiekārtotas atpūtas vietas pie Gulberes ezera un Dzērbenes bij. stacijas; 

• Maršruts ved cauri lauku apvidiem un maziem ciematiem, kur atrodas veikali un naktsmītnes;

• Dažos maršruta posmos iespējama motorizēta satiksme no tuvējām saimniecībām un mājām, kā arī mežistrādes tehnika; 

• Velosipēdu īri un tehnisko atbalstu maršrutā nodrošina SIA “Zauska” +371 27001128 

• Gulbenes stacijā iespējams izīrēt elektrovelosipēdus, kā arī izmēģināt sliežu velosipēdu, drezīnu un 20. gs. šaursliežu rokas drezīnu

 

Vairāk informācijas un kontakti kartēs:

Tilts pār Tirzas upi, Foto: Visitgulbene.lv

LĀDE – LIMBAŽI – RŪJIENA 95 KM

Maršrutu iespējams uzsākt no Skultes dzelzceļa stacijas, no kuras kursē vilciens uz Rīgu.

Pirmie kilometri no Skultes stacijas, kur tiks izbūvēts ātrgaitas dzelzceļš RailBaltica, dabā nav marķēti un nav izbraucami. Ieskām līdz Lādei doties pa 109. velomaršrutu (dabā marķēts), un nogriezties uz Lādi. No Lādes zaļas ceļš ved līdz pat Mazsalacai, Maršruta segums ir grants un zemes ceļi. Kādreizējā Puikules stacijā maršruts škērso Ainaži – Valmiera zaļo ceļu.

No Mazsalacas līdz Rūjienai maršruts savienots ar 148. velomaršrutu, izmantojot satiksmes ceļu. Nākotnē kādreizējo dzelzceļa maršrutu no Mazsalacas līdz Rūjienai paredzēts izveidot kā zaļo ceļu.

 •Maršruts un maršruta savienojošie posmi ir dabā marķēti izmantojot dzelzceļa gulšņus.

• Maršrutā uzstādīti Info stendi, kur var iepazīties ar dzelzceļa vēsturi un objektiem, kas atrodas netālu no maršruta.

• Maršruts ved cauri lauku apvidiem un maziem ciematiem, kur atrodas veikali un naktsmītnes.

• Maršurtu posmā starp Aloju un Mazsalacu iespējama motorizēta satiksme, no tuvējām saimniecībām un mājām.

• Maršurta posmus starp Puikuli – Aloju, Lādi – Limbažiem AIZLIEGTS izmantot motorizētus satiksmes līdzekļus.

 

Vairāk informācijas un kontakti kartēs:

AINAŽI-VALMIERA 85KM

Maršrutu iespējams uzsākt no Valmieras stacijas, kur kursē vilciens Rīga – Valga. Zaļā Dzezceļa posmi un to savienojumi dabā ir marķēti.

Maršruts ved caur laukiem, mežiem, purviem,  pāri upēm, kā arī Ainažu molu. Puikulē maršruts krustojas ar (Lāde) Limbaži – Rūjiena zaļo ceļu. Valmiera, izmantojot LatEst Velo maršrutu, ir savienota ar Ieriķi – Gulbene zaļo ceļu. Maršrutā uzstādīti Info stendi, kur var iepazīties ar dzelzceļa vēsturi un objektiem, kas atrodas netālu no maršruta. Maršruts ved cauri lauku apvidiem un maziem ciematiem, kur atrodas veikali un naktsmītnes.

Valmieras pilsētas dinamiku sajutīsi daudzveidīgajās aktīvās atpūtas iespējās, sporta un kultūras pasākumos, pārsteidzošus dabasskatus atradīsi pilsētas brīvdabā, un senlaicīgas sajūtas radīs vēsturiskās ēkas.

Valmiermuižas alus darītava ir vieta, kur ne tikai brūvē gardu alu, bet arī piekopj latviskās tradīcijas un ciena vēsturiskas vērtības.

Dikļu pils piedāvā gardas maltītes un naktsmājas, tikai 2km no zaļā ceļa

Ainažu Ziemeļu mols, ir vieta, kur ļauties mūžīgajam dabas kino saulrietam – seansi- katru vakaru un katrā gadalaikā. Ainažu mols agrāk kalpoja vilciena satiksmei un kravu iekraušanai/izkraušanai

Zilā kalnā atrodas sena kulta vieta, kā arī apmeklētāju centrs, pieejama ekspozīcija un labierīcības. 2020. gada rudenī plānota zaļā ceļa Valmiera-Ainaži un Zilākalna savienošana, izmantojot bij. kūdras purva līniju, kura jau iezīmēta drukātajās posma kartēs

Lūdzam ņemt vērā, ka posma atzars uz Zilokalnu ir iztīrīts, taču pašlaik vēl nav tilta pār Briedes upi pie Zilākalna kūdras purva!

Saistībā ar būvdarbiem uz Zaļā ceļa Pāles pagastā no 15.03.2021.- 20.09.2021. Niedrāju Pilkas purva dabas taka pieejama no ziemeļu puses- no valsts ceļa V117 “Ezerkrogs–Pavāri–Ungurpils”.

 

Vairāk informācijas un kontakti kartēs:

Vairāk informācija: https://greenrailways.eu/