Autobusu komercreisus Rīga–Liepāja apsver pagarināt līdz KLAIPĒDAI

31. jūlijs, 2024

Latvijā palielinās komersantu pieprasījums pēc starptautiskiem autobusu maršrutiem, norādīja Autotransporta direkcijā (ATD), kur pieļauj, ka tas, visticamāk, saistīts ar aviobiļešu sadārdzinājumu. Tiesa ne visi komersanti izsniegtās atļaujas izmanto un maršrutus pilda. Kopš aizvadītajām brīvdienām Latvijas iedzīvotājiem ar autobusiem ir plašākas iespējas nokļūt uz Somijas pilsētām. Turklāt starptautiskos pārvadājumus apsver atklāt arī starp Rīgu un Klaipēdu, iebraucot Liepājā, kas Latvijas trešajā lielākajā pilsētā varētu būt pirmais starptautiskais maršruts pēdējo gadu laikā.

Komercreisus Rīga-Liepāja apsver pagarināt līdz Klaipēdai

Starp Rīgu un Liepāju kursē gan valsts dotētie autobusi un vilcieni, gan komerctransports, par kuriem pārvadātāji no valsts nesaņem ne centa. Turklāt šovasar pēc vairāku gadu pārtraukuma ir norīkoti vairāki avioreisi. Tādējādi starp abām pilsētām pārvadājumu daudzveidība ir bagātākā visā Latvijā.

Liepājas mērs Gunārs Ansiņš (Liepājas partija) Latvijas Radio atklāja, ka pašvaldība ir ieinteresēta atvērt autobusu satiksmi ar Lietuvas pilsētu Klaipēdu, kas atrodas simt kilometru attālumā. Pilsēta uzrunājusi starptautisko pārvadātāju “Lux Express”, kas starp Rīgu un Liepāju regulāri veic komercreisus. Potenciālajā maršrutā autobuss piestātu arī kūrortpilsētā Palangā, uz kurieni no Rīgas regulāri lido lidmašīnas.

Ansiņš stāstīja: “”Lux Express” pašreiz analizē ekonomiski šos datus. Tas, ko viņi Liepājas pilsētai ir solījuši, – izrēķināt, izkalkulēt un tajā brīdī, kad tas būs zināms, par to informēt sabiedrību. Es domāju, ka viņš [plāns] varētu būt ļoti pozitīvs. Īpaši vasaras mēnešos. It īpaši redzot to, ka Klaipēdas iedzīvotāju interese par pludmales apmeklējumu Liepājā ar katru dienu, katru stundu pieaug.”

Liepājā pērn naktsmītnēs uzturējās pēdējos gados rekordaugsts viesu skaits – ap 113 000. No tiem ārvalstu tūristu visvairāk bija no Lietuvas – vairāk nekā 17 000. Tādi ir pašvaldības dati. Tas ir tikpat daudz, cik Salaspilī ir pastāvīgo iedzīvotāju.

Pēdējos gados Lietuvas iedzīvotāji Liepājā viesojas arvien vairāk. Šo interesi novēroja uzņēmumā “Lux Express”, kur vēloties noskaidrot, cik pastāvīga tā ir.

“Lux Express” kompānijas Baltijas biznesa attīstības vadītājs Aldis Ķibēns norādīja: “Mums vajadzētu saprast, vai lietuvieši ir ieinteresēti braukt uz Liepāju arī rudens un ziemas sezonā, un otrs – vai tiešām viņi būtu ieinteresēti braukt uz Liepāju ar autobusu, nevis ar savām privātajām mašīnām. Pēc tam, kad mēs iegūsim apstiprinājumu šiem diviem jautājumiem, mēs varēsim atgriezties pie konkrētākas sarunas. Es domāju, ka šogad neatklāsim maršrutu. Ja mēs šādu maršrutu atklātu, tas noteikti būtu maršruta pagarinājums maršrutam Rīga–Liepāja. Šobrīd ir ļoti grūti pateikt, jo, kā es teicu, mums ir jāsaprot, cik liels ir pieprasījums.”

ATD : Interese par starptautiskiem autobusa maršrutiem aug aviobiļešu sadārdzinājuma dēļ

Tiesa – lai izveidotu šādu maršrutu, komersantam būs jāņem vērā nosacījumi. Pārvadātājs potenciālajā starptautiskajā maršrutā Rīga–Klaipēda pasažierus nedrīkstēs izlaist Liepājā. Pretējā gadījumā maršruts konkurēs ar iekšzemes reisiem, un tas nav atļauts. Tā norādīja ATD.

ATD pārstāvis Viktors Zaķis klāstīja: “Gadījumā, ja tiek atvērts reiss, piemēram, Rīga–Klaipēda, ar iebraukšanu Liepājā, tad šis pasažieris var braukt no Rīgas uz Klaipēdu vai no Liepājas uz Klaipēdu, bet viņš nevar braukt no Rīgas uz Liepāju. Protams, var veidoties situācija, ka šim pārvadātājam ir atļauja veikt iekšzemes pārvadājumus Rīga–Liepāja un pēc tam turpinājums ir ar citu maršrutu jau Liepāja–Klaipēda, bet tas tiešām jau ir cits maršruts ar citām biļetēm, ar citām prasībām un visām izrietošajām sekām, tajā skaitā arī likumdošanas jautājumiem. (..) Ir divas prasības – attiecībā uz starptautiskajiem pārvadājumiem un attiecībā uz iekšzemes [pārvadājumiem]. Un tur, kur starptautiskajiem pārvadājumiem tiek dotas šīs atļaujas, tās parasti tiek dotas bez tiesībām veikt iekšzemes pārvadājumus.”

Ja liepājniekiem būs iespēja ar autobusu aizbraukt uz Klaipēdu, Liepājai tas būs pirmais starptautiskais reiss pēdējo gadu laikā. Iepriekš pastāvēja maršruts Liepāja–Marijampole, ko veica uzņēmums “Norma-A”.

ATD novēroja, ka pieprasījums veikt starptautiskos pārvadājumus Latvijā arvien palielinās. Direkcijā lēš, ka tas ir aviobiļešu sadārdzinājuma dēļ. Tiesa, ne visi komersanti izsniegtās atļaujas izmanto un maršrutus veic.

Avots: LSM.LV