Fakti un skaitļi: lidosta “RĪGA” sagatavojusies ziemas sezonai

29. novembris, 2022

Iestājoties aukstajam un sniegotajam gadalaikam, lidosta “Rīga” piedāvā iepazīties ar dažiem skaitļiem un faktiem par sagatavošanos ziemai un lidlauka uzturēšanu ziemas sezonā.

Ziemas darbos iesaistīti vairāk nekā 100 darbinieku

Par lidlauka uzturēšanu drošai gaisa kuģu kustībai ziemas sezonā lidostā “Rīga” rūpējas vairāk kā 100 apmācīti darbinieki – lidlauka maiņas vadītāji, lidlauka maiņas inženieri, lidlauka apkopes tehnikas vadītāji, lidlauka apkopes speciālisti, traktortehnikas vadītāji, lieljaudas tehnikas inženieri, perona inspektori, ugunsdzēsēji un citi speciālisti. Intensīvas snigšanas apstākļos lidosta ziemas uzturēšanas darbiem piesaista vēl papildu darbiniekus.

Ja netiek prognozēti intensīvi nokrišņi, katrā maiņā lidlauka uzturēšanā ziemas apstākļos strādā 25 darbinieki; ja paredzama ilgstoša intensīva snigšana un sniega izvešana, darbinieku skaits tiek operatīvi palielināts, tai skaitā, piesaistot ārpakalpojuma sniedzējus. Lidostas dienesti ir gatavībā notīrīt skrejceļu 24 stundu režīmā septiņas dienas nedēļā, jo lidostas “Rīga” skrejceļš gaisa kuģu lidojumiem ir atvērts nepārtraukti.

Attīrāmā teritorija – 260 Doma laukumu platībā

Kopējā teritorija, kas lidlaukā jāattīra no sniega un apledojuma, –  skrejceļš, manevrēšanas ceļi, peroni, –  lidostā “Rīga” aizņem ap 100 hektāriem jeb ap 260 Doma laukumus lielu platību. Uzturamā teritorija ievērojami palielinājusies pēdējo trīs gadu laikā, izbūvējot jaunus peronus un jaunu manevrēšanas ceļu – ātro nobrauktuvi.

Lidostas “Rīga” 3200 metrus garo un 45 metrus plato skrejceļu, izmantojot vienlaikus sešas speciālās lidlauka tehnikas vienības ar 4 un 8 metrus platām sniega lāpstām, iespējams notīrīt nepilnu 10 minūšu laikā. Sniega tīrīšanas darbs turklāt jāpielāgo gaisa kuģu kustībai. Īpaši sarežģīti to ir realizēt intensīvas gaisa kuģu kustības laikā, kad sniega tīrītāji iekļaujas kopējā gaisa kuģu apļveida kustībā aktīvā skrejceļa virzienā, tas ir, tie nebrauc pa skrejceļu pretējā virzienā, bet atkārtoto tīrīšanu veic tajā pašā virzienā, kā iepriekš. Sniega tīrīšanas darbu lidlaukā organizē, ievērojot tīrīšanas prioritātes: vispirms skrejceļš, tad manevrēšanas ceļi un pēc tam peroni.

Speciāla tehnika un procedūras

Kopā ziemas uzturēšanas darbos lidlaukā tiek izmantotas 23 dažādas tehnikas vienības – speciālā lidlauka tehnika, sniega traktori, frontālie iekrāvēji, šķidrā un granulētā pretapledošanas un pretslīdes reaģenta kliedētāji, pašizgāzēji un pašizgāzēju piekabes. Ja snigšana bijusi ilgstoša un stipra, arī sniega izvešanā no lidlauka tiek izmantots ārpakalpojums. Iepriekšējā ziemas sezonā lidlauka ziemas uzturēšanai izlietotas vairāk nekā 360 tonnas šķidrā reaģenta un 300 tonnas granulētā reaģenta.

Ziemas sezonā lidlaukā tiek veikta arī gaisa kuģu attīrīšana no sniega un ledus. Papildus tam gaisa kuģi tiek apstrādāti ar speciālu šķidrumu, lai tos aizsargātu no jauna apledojuma veidošanās uz virsmas. Šādi procesi ir jāveic, lai gaisa kuģiem nebūtu papildus svars un tie nezaudētu savas

aerodinamiskās īpašības. Vidēji vienas lidmašīnas pretapledošanas apstrāde aizņem nepilnas septiņas minūtes, bet ja ledus kārta veidojas intensīvi, procedūra var aizņemt arī daudz ilgāku laiku – līdz pat vienai stundai un vairāk. Iepriekšējā ziemas sezonā šāda apstrāde Rīgā tika veikta 2635 gaisa kuģiem, izmantojot 1,5 miljonus litru pretapledošanas šķidruma. Gaisa kuģu pretapledošanas apstrādi lidostā “Rīga” nodrošina trīs uzņēmumi, kam kopā ir desmit specializētas pretapledošanas mašīnas.

Lai lidlauka un gaisa kuģu apstrādē izmantotās vielas nenonāktu apkārtējā vidē, lidosta nodrošina to savākšanu un attīrīšanu.

Ziemai gatavs pasažieris

Ikvienā lidostā ziemas apstākļos var rasties kavējumi gaisa kuģu satiksmē. Tos var izraisīt slikts laiks ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā. Ja prognozes liecina par īpaši nelabvēlīgiem laikapstākļiem, piemēram, stipru un ilgstošu  snigšanu, kailsalu, puteņiem vai tamlīdzīgi, gaisa kuģa apkalpe lidojuma laikā var pieņemt lēmumu nenosēsties plānotajā lidostā, bet izmantot rezerves lidlauku. Tāpēc pasažieriem ziemas laikā ieteicams īpaši sekot laika prognozēm un, zinot par nelabvēlīgiem laikapstākļiem, gan savlaicīgi noskaidrot sava lidojuma statusu, sazinoties ar aviokompāniju, gan arī plānot savlaicīgu ierašanos lidostā.


Lidosta “Rīga” ir strauji augošs Ziemeļeiropas gaisa satiksmes mezgls, kas savieno Baltijas valstis ar Eiropas darījumu centriem un iecienītiem atpūtas galamērķiem. Apzinoties savu lomu un atbildību Latvijas tautsaimniecībā, lidosta “Rīga” attīsta ilgtspējīgus pakalpojumus un infrastruktūru, rūpējoties par darbiniekiem un apkārtējo vidi, ejot kopsolī ar sabiedrību un vietējo kopienu. Pievienojoties iniciatīvai “Net Zero 2050”, lidosta “Rīga” ir apņēmusies sasniegt klimata neitralitāti līdz 2050.gadam.