No 16. marta plāno slēgt komercreisu autobusa maršrutā Rīga–Daugavpils
No Daugavpils uz Rīgu tikai ar vilcienu – no 16. marta plānots slēgt komerciālo autobusu satiksmi starp galvaspilsētu un Latvijas otru lielāko pilsētu Daugavpili, tādējādi daudziem pasažieriem nāksies pārsēsties uz vilcienu. Starp abām pilsētām plānots saglabāt pāris valsts dotēto reisu, taču tie būs vien nedēļas nogalē.
Ir autobusu reisi, kurus finansē valsts. Un tādi ir teju visi Latvijas autobusu maršruti, bet ir arī komercreisi, kurus finansē tikai uzņēmums, respektīvi, no valsts tas nesaņem ne centa. Tādi Latvijā ir divi maršruti – Rīga–Salaspils un Rīga–Daugavpils. Abi tiek nodrošināti jau pusotru gadu.
Ar pirmo minēto viss esot kārtībā, bet ar reisu uz Latvijas otru lielāko pilsētu situācija ir bēdīga.
No 16. marta uzņēmums “Daugavpils autobusu parks” nolēmis satiksmi slēgt. Vēl pagājušajā gadā komersants dienā nodrošināja trīs līdz četrus reisus vienā virzienā, bet tagad dienā ir palicis viens reiss.
Kāpēc “Daugavpils autobusu parks” tā ir nolēmis, skaidroja uzņēmuma komercdirektors Artjoms Vengrevičs: “Tajā maršrutā no paša sākuma bija ļoti zema rentabilitāte. Pusotra gada laikā, reisus pakāpeniski slēdzot, [lēmumu] ietekmēja pasažieru plūsmas samazināšana. Ziemas periodā – janvārī, februārī – autobusi varēja būt piepildīti uz pusi vai uz divām trešdaļām. Protams, tas lēmums uzņēmumam ir grūts, bet mēs kā uzņēmums nevaram atļauties strādāt ar zaudējumiem.”
Viņš atzina, ka konkurēt ar vilcieniem ir diezgan grūti, ņemot vērā arī to, ka biļete autobusā maksā 12 eiro, bet vilcienā teju par 5 eiro mazāk jeb 7,25 eiro.
Vilcieni kursē četras reizes dienā. Salīdzinājumā ar autobusu, kas ceļā pavada 3 stundas un 40 minūtes, vilciens līdz galamērķim nokļūst vidēji par pusstundu ātrāk. Turklāt sliežu transportā ietilpst vairāk pasažieru. Ņemot šo vērā, Autotransporta direkcija neplāno palaist valsts dotētu autobusu reisu.
Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis atzīmēja: “Mums kā organizācijai, kurai jārūpējas par saprātīgiem izdevumiem un jāmeklē ekonomiski pamatotākie veidi, kā nodrošināt šo iespēju pasažieriem pārvietoties. Šis ir tas pamatojuma avots, jo tas [vilciens] ir ātrāks, lētāks un arī pasažieri to novērtē. Ja pasažieri paši neizvēlas autobusu un viņi brauc arvien mazāk un mazāk, un var saprast, kāpēc – tas ir lēnāks un dārgāks –, tad tā droši vien ir atbilde.”
Saglabājas reiss Daugavpils–Ilūkste–Vecumnieki–Rīga. Tas kursēs katru piektdienu un svētdienu vienu reizi dienā.
Autotransporta direkcijā norādīja, ka maršrutā Rīga–Daugavpils tirgus ir atvērts – var pieteikties jebkurš cits komersants un piedāvāt savu pakalpojumu.
Latvijas Radio arī devās skaidrot, kāds viedoklis par izmaiņām autobusu satiksmē ar galvaspilsētu ir Daugavpils iedzīvotājiem.