Pēdējais pasažieru vilciens Ventspilī piestāja pirms 14 gadiem. Vai tas varētu atsākt kursēt?

31. janvāris, 2024

Jau kopš 2010. gada 16. februāra pasažieru pārvadājumi vilciena līnijas maršrutā Rīgas-Ventspils vairs nekursē. Pagājuši gandrīz 14 gadi kopš vilcienu kustības pārtraukšanas, un nesen portālā “ManaBalss.lv” uzsākta parakstu vākšana, lai vilcienu satiksmi maršrutā atjaunotu.

2010. gadā iemesls vilcienu kursēšanas pārtraukšanai bijis toreizējā finanšu krīzes nepieciešamība taupīt. Lai gan ir nodrošināti pasažieru pārvadājumi ar autobusiem, Ventspils valstspilsētas pašvaldība atbalsta arī vilciena maršruta kustības atjaunošanu, taču izmaiņas var noteikt tikai VSIA “Autotransporta direkcija”.

Ventspils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš komentē šo situāciju: “Uzskatām, ka šāda veida transports ventspilniekiem būtu interesants. Protams, šajā jomā svarīga ir pakalpojuma kvalitāte, biļešu cenas un brauciena ilgums. Gala vārds būs valstij – ja vilcienu satiksme starp Ventspili un Rīgu tiek atjaunota, tad jārēķinās, ka sākotnējā periodā šādi pasažieru pārvadājumi, visticamāk, valstij būs daļēji jādotē.”

Oficiālus iesniegumus Ventspils nav saņēmuši no saviem iedzīvotājiem šajā jautājumā, taču ir novērojama interese un apspriestas iespējas par vilciena kustības atjaunošanu. “Sekosim šai tēmai un ceram, ka pasažieru vilcienu satiksme ar Ventspili tiks atjaunota,” pauž mērs.

Pasūtījumu par vilciena kursēšanas atjaunošanu var izpildīt tikai uzņēmums AS “Pasažieru vilciens”, kas nesen ieguva jauno zīmola nosaukumu “Vivi”.

“Vivi” Komunikācijas un mārketinga daļas vadītāja Sigita Zviedre atgādina, ka “pasažieru vilcienu satiksme uz Ventspili tika pārtraukta, Sabiedriskā transporta padomei izvērtējot pasažieru pieprasījumu un veicot maršruta izmaksu ekonomisko analīzi. Attiecīgi valsts budžeta dotācijas pasažieru pārvadājumiem turpmāk tika novirzītas tikai starppilsētu autobusu satiksmes nodrošinājumam. Par to, vai un kad vilcienu satiksme varētu tikt atjaunota, lemj Sabiedriskā transporta padome, kura nodarbojas ar vienotu reģionālo vietējo un starppilsētu maršrutu plānošanu.”

Par to, vai varētu atjaunot šāda veida transporta kustību uz Ventspili un kas būtu nepieciešams, lai tas notiktu, portāls “tv3.lv” jautāja VSIA “Autotransporta direkcijai” (ATD). ATD sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis stāsta: “ATD apsveic un atbalsta iniciatīvu par dzelzceļa pasažieru pārvadājumu atklāšanu maršrutā Rīga–Ventspils. Tomēr tuvākajā laikā pasažieru pārvadājumu atsākšana maršrutā Rīga-Ventspils nav plānota galvenokārt dīzeļvilcienu ierobežotā skaita un tehniskā nolietojuma dēļ. Arī plānotie dzelzceļa infrastruktūras uzlabošanas būvdarbi 2025.-2026.gadā posmā Rīga–Sloka iecirknī būtiski ierobežos iespējas atklāt jaunu vilcienu satiksmi tuvākajos gados. Ilgtermiņa perspektīvā Maršrutu tīkls 2.0 kontekstā saskatām potenciālu regulārai vilcienu satiksmei uz Ventspili. Galvenais apsvērums ir, ka ar vilcienu ir iespējams būtiski samazināt laiku ceļā un sasniegt augstāku ceļošanas komfortu.”

Galvenie ietekmējošie faktori ir tehniskās iespējas nodrošināt reisus, tas ir, vilcienu un infrastruktūras pieejamība, kā arī tās kvalitāte. Protams, ka svarīgs ir arī paredzamais pasažieru plūsmas lielums. “ATD ieskatā tuvākajā laikā primāri nepieciešams palielināt vilcienu skaitu Valgas, Daugavpils un Liepājas līnijās, kas nodrošina ne tikai Rīgas sasniedzamību, bet arī reģionālos savienojumus, piemēram, starp Siguldu, Cēsīm un Valmieru, arī starp Jēkabpili un Daugavpili, kā arī starp Liepāju, Saldu un Dobeli. Plānojot maršrutu tīklu ilgtermiņā, ATD mērķis ir nodrošināt regulāru vilcienu satiksmi arī maršrutā Rīga-Ventspils,” norāda Zaķis.

Pirms lēmuma par vilciena atjaunošanas kustību ATD ir jāizvērtē sagaidāmās izmaksas, pasažieru plūsma, ieņēmumi un sociālekonomiskie efekti, kā arī ietekme uz iedzīvotāju paradumu maiņu un transporta nozares zaļināšanu (dabai draudzīgāku izmantošanu).

Par to, kādi varētu būt iespējamie vilcienu kursēšanas laiki un to skaits, ATD vēl precīzi nevar pateikt, taču uzskata, ka nepieciešams par šo diskutēt jau pavisam drīz. Lai vilciens kā sabiedriskais transports būtu uzskatīts par stabilāko un ērtāko un iedzīvotāji vairāk izvēlotos šo pārvadājumu veidu, pavadītajam laikam ceļā būtu jābūt mazāk par divām stundām. Pašreizējā dzelzceļa infrastruktūras stāvoklī vilciena Rīga–Ventspils ceļā pavadītais laiks būtu 2 stundas 30 minūtes.

Lai ieviestu kādas izmaiņas un sasniegtu minimālo (mazāk par divām stundām) braukšanas laiku, būtu nepieciešami jauni vilcieni un nozīmīgi ieguldījumi infrastruktūrā. “VAS “Latvijas dzelzceļš” koncepcijā infrastruktūras attīstībai līdz 2035. gadam paredzēts arī Tukums-Ventspils iecirknī pakāpeniski un atsevišķos posmos palielināt vilcienu kustības ātrumu līdz 140 km/h, kas būtu iespējams, veicot dzelzceļa līnijas elektrifikāciju, pielāgojot sliežu ceļus un paaugstinot satiksmes drošības līmeni uz dzelzceļa pārbrauktuvēm,” atklāj Zaķis.

Pašlaik Ventspils autobusi ir vienīgais sabiedriskā transporta veids, kā ventspilnieki var nokļūt uz un no Rīgas. Tomēr tie esot vienlīdzīgi noslogoti visas dienas garumā, nav vērojamas izteiktas pārslodzes. ATD pēc statistikas datiem secina, ka “lielāks pasažieru skaits ir no rītiem un vakaros, taču pieprasījums dienas vidū ir ļoti tuvs pieprasītākajiem laikiem.”

 

Avots: TV3.lv