Rīgas reģionā paredz apvienot vilciena un «Rīgas satiksmes» biļetes
Lai apspriestu jau pirms vairākiem gadiem izskanējušo ieceri Rīgas reģionā ieviest vienotu sabiedriskā transporta biļeti, Rīgas domē ceturtdien, 30. maijā, tikās Rīgas plānošanas reģions, galvaspilsētas vadība, satiksmes ministrs un Autotransporta direkcija. Politiķi ar speciālistiem vienojušies 3 mēnešu laikā nākt klajā ar skaidru redzējumu, kā šo soli finansēt. Jaunā kārtība ļautu pasažierim, piemēram, no Siguldas līdz Ziepniekkalnam Rīgā aizbraukt ar vienu biļeti.
Vienotā biļete sabiedriskajā transportā attiektos uz Pierīgas pašvaldībām, tajā skaitā Jūrmalu un Siguldu. Plāns paredz vispirms apvienot “Pasažieru vilciena” un “Rīgas satiksmes” transportu biļetes. Tas ļautu, piemēram, no Salaspils līdz Rīgai nokļūt ar vilcienu. Tad ar to pašu biļeti “Rīgas satiksmes” autobusā varētu aizbraukt, piemēram, uz Bolderāju. Tādu sistēmu varētu ieviest, iespējams, jau šogad, bet līdz galam skaidrības par termiņu vēl nav.
Rīgas plānošanas reģions, kurā ietilpst vairākas pašvaldības, visticamāk, sistēmu plāno ieviest visvairāk apdzīvotajā valsts daļā. Cik varētu izmaksāt sistēmas ieviešana, skaidri neesot zināms.
Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes vadītājs un vienlaikus arī Rīgas vicemērs Edvards Ratnieks (Nacionālā apvienība/Latvijas Reģionu apvienība) pirms sēdes pastāstīja, ka galvenā problēma esot panākt vienošanos:
“Tas arī ir tas galvenais šķērslis – savstarpējā vienošanās –, lai skaitļi, kas aiziet tālāk līdz pārvadātājiem, ir taisnīgi. Lai neviens kādā veidā nav uz sava rēķina kaut ko zaudējis, bet, pats galvenais, lai ieguvējs ir pasažieris.”
Pēc sapulces Ratnieks norādīja, ka ideja jau izskatoties cerīgi: “Pagaidām paskatīsimies, kā mums ieviesīsies šī sadaļa, kas būs Rīgā. Mums svarīgi saprast “Rīgas satiksmes” savienojumu ar vilcienu reisiem. Tas jau būs ļoti daudz, ja tas tā būs.
Jāsaka godīgi – pirms gada, kad satikāmies, šis neizskatījās cerīgi. Šogad jau sāk izskatīties cerīgi.”
Tikmēr satiksmes ministra padomnieks Jānis Meirāns (“Progresīvie”) uzsvēra, ka vienoto biļeti paredz ieviest “Rīgas satiksmes” autobusos un vilcienos Rīgas teritorijā. Ja Rīgas plānošanas reģions vēloties to ieviest plašākā mērogā, kā, piemēram, no Siguldas līdz Zolitūdei, tad tas izmaksāšot vairāk:
“Jāsaprot, ka mums tās sistēmas ir drusku nodalītas – valsts atbild par reģionālajiem pārvadājumiem un tajā skaitā par “Pasažieru vilcienu”. Tajā mums ir vieglāk, jo tur ir viens saimnieks, viens maksātājs, viens pasūtītājs. Bet jāsaprot, ka Rīgā dzīvo gandrīz vai puse Latvijas iedzīvotāju. Produktam jābūt pieejamam visiem rīdziniekiem. Kā parasti, velns slēpjas detaļās.
Šajā gadījumā tā smagākā detaļa, protams, ir izmaksas. No pieredzes skatoties, tie tomēr ir vairāki miljoni [eiro]. Diez vai tie ir desmit miljoni.”
Meirāns norādīja, ka finansējuma projektam šobrīd nav. Esot jārod finansējums vismaz pilotprojektam, lai pārbaudītu, vai iedzīvotāji šādu pakalpojumu vispār izmantotu. Biļete būtu derīga noteiktu laiku. Meirāns atzina, ka apspriesta iespēja ieviest 90 minūšu biļeti.
Ratnieks gan norādīja, ka sistēmu paredz ieviest visā Rīgas reģionā.
Šodien Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē politiķi ar speciālistiem vienojušies trīs mēnešu laikā nākt klajā ar skaidru redzējumu, kā šo soli finansēt. Nākamo Rīgas Plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdi plāno sasaukt septembrī, kurā izskatīšot gatavu vai daļēji gatavu projektu.
Atbildīgie uzsvēra, ka vienotām biļetēm jābūt lētākām, nekā pērkot atsevišķi.
Par vienotu biļešu sistēmu atbildīgās iestādes spriedušas arī iepriekš. Par to, ka jau ilgāku laiku notiek aktīvs darbs pie vienotas sistēmas visā valstī, ziņots jau gandrīz pirms diviem gadiem. Autotransporta direkcijā to apņemas pabeigt šogad. Vienotā biļešu sistēmā paredz saslēgt reģionālo sabiedrisko transportu ar vilcieniem. Tad varēšot sākt pārdot vienotās biļetes.
Avots: LSM.LV