Noslogotākās lidostas Eiropā 2024. gadā: Avioceļojumu atdzimšana pilnā jaudā
2024. gads bija nozīmīgs Eiropas aviācijas nozarē: pasažieru skaits sasniedza jaunus rekordus, dažās lidostās pat pārsniedzot pirmspandēmijas apjomus. Šo tendenci veicināja gan atjaunots starptautiskais pieprasījums, gan kultūras un sporta notikumi, gan zemo cenu aviokompāniju straujā izaugsme.
Top 10 noslogotākās lidostas Eiropā 2024. gadā
Vieta | Lidosta | Valsts | Pasažieru skaits 2024 | Izmaiņas pret 2023 |
---|---|---|---|---|
1. | London Heathrow (LHR) | Apvienotā Karaliste | 83,9 miljoni | +5,9% |
2. | Stambulas lidosta (IST) | Turcija | 80,1 miljoni | +9,0% |
3. | Parīzēs Šarla de Golla (CDG) | Francija | 70,3 miljoni | +6,2% |
4. | Amsterdamas Šipholas (AMS) | Nīderlande | 66,8 miljoni | +7,0% |
5. | Madrid-Barajas (MAD) | Spānija | 66,1 miljoni | +8,4% |
6. | Frankfurtes lidosta (FRA) | Vācija | 61,5 miljoni | +6,1% |
7. | Barselonas El Prat (BCN) | Spānija | 55,0 miljoni | +10,2% |
8. | Romas Fjumičīno (FCO) | Itālija | 49,2 miljoni | +8,6% |
9. | Minhenes lidosta (MUC) | Vācija | 44,6 miljoni | +9,5% |
10. | Gatwick lidosta (LGW) | Apvienotā Karaliste | 41,9 miljoni | +6,7% |
Galvenie faktori, kas ietekmēja izaugsmi
- Tūrisma atjaunošanās: Pasaules ceļotāji atkal aktīvi izmantoja aviotransportu.
- Starptautiski notikumi: Parīzēs Olimpiskās spēles un pasaules mēroga koncertturnejas veicināja satiksmes pieaugumu.
- Lētās aviokompānijas: Tādas kompānijas kā Ryanair un Wizz Air atvēra jaunus maršrutus un paplašināja tīklu.
Reģionālā dinamika
- Lidostas Austrumeiropā (Ungārija, Čehija, Igaunija) uzrādīja straujāku izaugsmi
- Mazākās lidostas joprojām atpaliek no 2019. gada rādītājiem
- Krīzes reģionos (Ukraina, Izraēla) pasažieru skaits ievērojami kritās
Kā veicās Baltijas lidostām?
Baltijas valstu galvenās un reģionālās lidostas 2024. gadā uzrādīja stabilu vai pat strauju izaugsmi.
Lidosta | Pasažieru skaits 2024 | Izmaiņas pret 2023 |
Rīgas lidosta (RIX) | 7 120 000 | +7,0% |
Viļņas lidosta (VNO) | 4 803 725 | +9,0% |
Tallinas lidosta (TLL) | 3 491 799 | +17,9% |
Kauņas lidosta (KUN) | 1 256 000 | +16,0% |
Palangas lidosta (PLQ) | 317 000 | +4,9% |
Tartu lidosta (TAY) | 27 939 | +89,0% |
Rīgas lidosta saglabāja savu pozīciju kā lielākā lidosta Baltijā, savukārt Tallinas lidosta uzrādīja visstraujāko pieaugumu, bet Tartu – vislielāko relatīvo izaugsmi, pateicoties komerclidojumu atjaunošanai uz Helsinkiem.
Reģionālo lidostu attīstība apliecina pieaugošo vajadzību pēc decentralizētas gaisa satiksmes infrastruktūras un ceļotāju vēlmes izmantot tuvākās lidostas.
Nākotnes prognoze
ACI Europe prognozē, ka 2025. gadā pieaugums turpināsies 6-8% apmērā. Lidostu uzdevums būs pielāgoties vides prasībām, augstākajam pieprasījumam un digitalizācijas tendencēm.