Šā gada pirmajā pusgadā reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos pasažieru skaits samazinājies par 33%
Šā gada pirmajā pusgadā reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos kopumā pārvadāti 15,84 miljoni pasažieru, kas ir par nepilniem 33% mazāk, salīdzinot ar analogu periodu pērn. Sarucis ir arī autobusu maršrutu tīkla apjoms, jo, beidzoties ārkārtējais situācijai, visi reisi netika automātiski atjaunoti. Šobrīd katra reisa atjaunošana tiek vērtēta atsevišķi. Savukārt dzelzceļa pārvadājumos maršrutu tīkla apjoms ir tāds pats, kāds bija pirms ārkārtējās situācijas.
Līdz ārkārtējās situācijas izsludināšanai pasažieru skaits bija līdzīgs pērnā gada datiem, savukārt ārkārtējās situācijas laikā tas būtiski samazinājās. Lielākais kritums šā gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar analogu periodu pērn, vērojams starppilsētu maršrutos un vietējās nozīmes maršrutos Vidzemes reģionā, kur pasažieru skaits samazinājās par 35%. Rīgas reģionā pasažieru skaits samazinājās par 34%, Zemgales – par 33%, Latgales – par 31%, bet Kurzemes reģionā – par nepilniem 18%. Savukārt vilcienos pārvadāto pasažieru skaits šā gada sešos mēnešos bija par 31% mazāks nekā pērn pirmajā pusgadā.
Pasažieru skaits būtiski samazinājās, kad valstī stājās spēkā ārkārtējā situācija, bet kopš maija vidus reģionālo maršrutu autobusos pasažieru skaits pakāpeniski palielinās. Šā gada aprīlī, salīdzinot ar analogu periodu pērn, pasažieru skaits samazinājās par 68%, maijā – par 58%, bet jūnijā – par 37%. Šobrīd, salīdzinot ar laiku pirms ārkārtējās situācijas, tas ir atjaunojies aptuveni 75% apmērā. Biežāk iedzīvotāji sabiedrisko transportu izmanto, lai nokļūtu darbavietā, valsts vai pašvaldību iestādēs, tirdzniecības vietās.
Maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums šā pirmajā pusgadā samazinājies par 7%, sastādot aptuveni 36,17 miljonus kilometru. Savukārt maršrutu un reisu skaits šobrīd, salīdzinot ar analogu periodu pērn, samazinājies pavisam nedaudz – 1058 maršruti un 7498 reisi (pērn bija 1060 maršruti un 7545 reisi). 2020. gada pirmajā pusgadā atklāti trīs jauni autobusu maršruti un 220 reisi, slēgti divi maršruti un 181 reiss, bet cita veida izmaiņas tika veiktas 1951 reisā.
Apjomīgākas izmaiņas maršrutu tīklā tika veiktas ārkārtējās situācijas laikā, reaģējot uz strauju pasažieru skaita samazinājumu. No 24. marta tika atcelti 16 vilciena reisi, kā arī samazināts vagonu skaits konkrētos reisos. Lielākais dzelzceļa pārvadājumu apjoma samazinājums bija aprīlī, kad vagonkilometru skaits nokritās par 8,5%. Savukārt kopš 19. marta pakāpeniski tika slēgti aptuveni 1900 autobusu reisu (darbadienās un brīvdienās kopā), bet šobrīd joprojām nav atjaunoti aptuveni 800 reisu. Beidzoties ārkārtējais situācijai, visi autobusu reisi netika automātiski atjaunoti, jo pasažieru skaits joprojām nav atgriezies līmenī, kāds bija gada sākumā vai šajā pašā laikā pērn. Šobrīd katra reisa atjaunošana tiek izskatīta atsevišķi.
Sabiedriskā transporta pakalpojumi reģionālajā maršrutu tīklā tiek nodrošināti ar 1132 autobusiem, kuru vidējais vecums ir 10,66 gadi. Šobrīd jau 701 autobusā ir iespēja par biļeti norēķināties, maksājot ar bankas karti, savukārt abonementa biļetes pieejamas 640 autobusu maršrutos.
Lai arī ierobežojumi sabiedriskajā transportā no 1. jūlija ir atcelti, Autotransporta direkcija aicina pasažierus, ja tas iespējams, ievērot maksimāli lielu distanci no citiem pasažieriem, ieņemt sēdvietas vispirms pamīšus, iegādāties biļeti internetā, stacijā, autoostā vai autobusā/vilcienā, maksājot ar bankas karti, kā arī, ja autobuss/vilciens ir piepildīts, lietot deguna un mutes aizsegu.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.
Avots: www.atd.lv