Latvijā bāzētās lidsabiedrības «SmartLynx» māsas kompānija piedāvās lidmašīnu nomu Taizemē

24. marts, 2025

Baltijas valstu aviācijas tirgus ir ar ierobežotu kapacitāti, bet vienlaikus šī tirgus aviokompānijas ir vienas no līderēm, ja tiek runāts par dažādiem nišas tirgiem. Viens no segmentiem, kur Baltijas valstu lidsabiedrības ir līderpozīcijās Eiropas mērogā, ir tā dēvētais ACMI jeb lidmašīnas apkalpes, apkopes un apdrošināšanas pakalpojums.

Pērnā gada nogalē dibināta uzņēmuma SIA “SmartLynx” māsas kompānija “Thai SmartLynx”, kura ir pirmā šāda modeļa aviokompānija konkrētajā reģionā.

 

Grupas aviokompāniju izvietojums reģionos ar atšķirīgu sezonalitāti ir “Avia Solutions Group” stratēģisks lēmums, kas ļauj nodrošināt aktīvu darbu visa gada garumā.

“Šīs aviosabiedrības, kas tiek dibinātas dažādos reģionos, palīdz mums saglabāt to piedāvājumu un pārlikt resursus atkarībā no sezonas un pieprasījuma. Runājot par citām meitas kompānijām, kas ir, piemēram, Maltā, mēs cenšamies pielāgoties sezonām – lidojam Indijā, Āfrikā un citos tirgos, kur ir pieprasījums,”

portālam LSM.lv sacīja “SmartLynx” virszemes apkalpošanas direktore Anda Jumiķe Rodina.

Pašlaik Taizemē dibinātais uzņēmums ir saņēmis savu pirmo “Airbus 320” lidmašīnu, kura tiks piedāvāta potenciālajiem klientiem, lai turpinātu apkalpot pieaugošo tūrisma industrijas pieprasījumu pēc lidojumiem konkrētajā reģionā.

Pakāpeniski “SmartLynx” flote tiks pārstrukturēta

Kopš pērnā gada maija uzņēmums vairs nepiedāvā čarterlidojumus no Baltijas valstīm, lai koncentrētu resursus ACMI biznesa modelim, kas ir ienesīgāks. Šī gada martā uzņēmums paziņoja, ka pāries uz viena ražotāja – “Airbus” – lidmašīnām, tā optimizējot floti. Paredzēts, ka pakāpeniskās pārejas rezultātā flote samazināsies par 30%, no kuriem daļu veido atteikšanās no kravas lidmašīnu “Airbus 321F” un “Boeing 737 MAX 8” modeļiem.

“Šogad “SmartLynx” prioritāte ir flotes pārstrukturizēšana uz viena tipa – “Airbus” lidmašīnām un strādāšana pie piedāvātā produkta kvalitātes stiprināšanas, tādēļ konkrētus plānus par flotes paplašināšanu šobrīd nevaram sniegt. Flotē līdz šim esošos “Boeing” ir plānots pārvietot uz citiem “Avia Solutions Group” uzņēmumiem,”

runājot par pārstrukturizāciju, portālam LSM.lv atzina uzņēmuma pārstāve Gita Deniškāne.

Lēmums pieņemts, sekojot tirgus pieprasījumam un adaptējoties mainīgajiem apstākļiem. Pēdējo piecu gadu laikā uzņēmuma flotes apmērs piedzīvoja strauju palielināšanos – no 12 līdz 68 lidmašīnām. Pārstrukturizēšanas rezultātā uzņēmuma flotē paliks “Airbus 320” un “Airbus 321” modeļa lidmašīnas. Un šī gada aktīvajā sezonā tādas būs vismaz 29 “Airbus 320” un “Airbus 321” lidmašīnas.

“Mēs darbojamies specifiskā aviācijas tirgū, kas mūs padara īpaši atkarīgus no citu aviokompāniju darbības. Pateicoties mūsu biznesa modelim un vairāk nekā 30 gadu ilgajai pieredzei, esam kļuvuši pietiekami elastīgi un spējam pielāgot flotes sastāvu un izmēru, lai turpinātu veiksmīgi strādāt un nodrošinātu aviokompānijas ilgtspējīgu attīstību,”

marta sākumā paziņojumā medijiem tika citēts “SmartLynx Airlines” izpilddirektors Edvins Demeņus.

Ar ko šis atšķiras no citiem komerciālās aviācijas lidojumiem?

Galvenā atšķirība jau iekļauta pašā darbības modeļa nosaukumā – lidsabiedrība pati neveic komerciālos un plānotos lidojumus, bet savas lidmašīnas iznomā, lai tās saviem lidojumiem izmantotu citas aviokompānijas. Klientu loks ir gana plašs – no Turcijas “AJet” līdz Indijas lidsabiedrībai “IndiGo” un Nigērijas “AirPeace”.

Lidmašīnu baltie korpusi viegli pārkrāsojami, ja klients vēlas uz tiem izvietot savas atpazīšanas zīmes.

Ja pārsvarā redzam viena veida stratēģiju, pie kā turas lidsabiedrības, tad ir arī tādas, kas cenšas apvienot regulāros komercreisus ar ACMI pakalpojumiem. Viena no šādām lidsabiedrībām ir arī Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic”, kura lidmašīnas iznomā Rietumeiropas tirgū, kur tās gūst peļņu, lidojot ar Šveices lidsabiedrības “SWISS” vai citu “Lufthansa Group” pārvadātājiem kodiem.

Atkarībā no tirgiem, kuros darbojas konkrētā lidsabiedrība, izriet arī biznesa modeļa stratēģija. Nomājot lidmašīnas “Wet lease” procesā, lidsabiedrība iegūst lidmašīnu un apkalpi, bet ir iespējama “Damp lease” jeb lidmašīnu noma bez stjuartiem, bet tikai ar pilotiem. Stjuartus attiecīgi nodrošina iznomātājs. Viena no priekšrocībām, nomājot lidmašīnas, ir izmaksu samazinājums, kas rodas, piemēram, flotē iekļaujot jaunu lidmašīnas modeli. Tāpat lidsabiedrība, nomājot cita uzņēmuma lidmašīnu, var efektivizēt laika posmu, kas ir sezonas pelnošākais brīdis.

Arī pašlaik vērojamās piegāžu problēmas, kas skar gan jaunu lidmašīnu, gan atsevišķu komponenšu, piemēram, dzinēju, piegādes, nāk par labu ACMI biznesa modelim, jo lidsabiedrības cenšas izpildīt uzstādītos mērķus.

 

Avots: LSM.LV