Liepājā ražos lidmašīnas ar ūdeņraža dzinēju
Liepājas lidostā nākotnē ražos un testēs firmas “Fokker Next Gen” ūdeņraža dzinēja lidmašīnas, dodot darbu aptuveni 800 darbiniekiem. Par to uzņēmums jau vienojies ar Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi. Uzņēmums Latvijā plāno izveidot arī ūdeņraža lidmašīnu inženierzinātņu centru, kopumā ieguldot vairākus miljardus eiro. Šonedēļ firmas pārstāvji kopā ar vēl dažiem Nīderlandes uzņēmējiem Liepājā klātienē apskatīja investīcijām vēl brīvās teritorijas.
“Fokker Next Gen” lidmašīnas šobrīd tiek ražotas Nīderlandē. Vēloties paplašināt ražošanas apjomus, Liepāja izvēlēta, jo pilsētai ir labs ģeogrāfiskais novietojums, osta, kā arī lidosta bez intensīvas gaisa satiksmes un plašas, rūpniecībai piemērotas teritorijas.
Vēl viens iemesls – Liepājas plāns ražot ūdeņradi, kas “Fokker Next Gen” noderēs ūdeņraža lidmašīnu dzinēju testēšanā, norādīja uzņēmuma izpilddirektors Juria Kellermans:
“Eiropa vēlas ražot zaļo enerģiju, arī ūdeņradi. Mēs nevēlamies būt atkarīgi no citām valstīm, un tas ir devis arī impulsu zaļās enerģijas tehnoloģiju biznesam Eiropā.”
“Fokker Next Gen” iecerējusi izstrādāt ar ūdeņraža dzinēju darbināmu pasažieru lidmašīnu modeli, kura ietilpība varētu būt no 120 līdz 150 pasažieru. Provizoriski šāda tipa lidmašīnas varētu sasniegt galamērķus līdz 2500 kilometru attālumā.
SIA “Aviosabiedrība “Liepāja”” valdes loceklis Agris Sprūde piekrita, ka Liepājas vide uzņēmumam ir ļoti piemērota:
“”Fokker” ļoti piestāvētu platības tieši šeit – tuvu piebraucamajam lidostas ceļam, tātad tiešā savienojumā ar peronu. Izripo no rūpnīcas, daudzreiz notestējas, vai viss ir labākajā kārtībā. Klients atnāk, apskata, kuru lidmašīnu vēlas, un tā dodas pie klienta, kur nu tie ir – vai Apvienotajos Arābu Emirātos vai ASV, vai kur.”
Jauna izglītības programma topošajiem darbiniekiem
Tagad jāveic lidostas teritorijas izpēte un jāpalielina pieejamo elektrolīniju jauda. Pašu rūpnīcu plānots uzcelt 2030. gadā.
Uzņēmuma izpilddirektors apstiprināja, ka rūpnīcas būvēšana būs ilga: “Uzbūvēt lidmašīnu rūpnīcu – tas prasīs ilgu laiku. Tam vajadzēs dažus miljardus [eiro], un tā ir liela nauda.
Liepājā būs aptuveni 800 pilna laika strādnieku. Bet vispirms mums jāuzbūvē ūdeņraža lidmašīnu inženierzinātņu centrs, kas atradīsies Rīgā. Jau esam gatavi sākt.”
Uzņēmums jau parakstījis sadarbības memorandu ar Rīgas Tehnisko universitāti, vēloties Latvijā veidot jaunas izglītības programmas, kur apmācītu sev nepieciešamos speciālistus. Reizē ar “Fokker” Liepājas lidostu šonedēļ apskatīja arī citi Nīderlandes uzņēmēji, kuri, iespējams, šeit varētu investēt lielus līdzekļus, ja nenobīsies no salīdzinoši netālu notiekošās karadarbības.
Uzņēmuma “Van Oord” pārstāvis Holgers Miara sacīja, ka jūtas Latvijā tikpat droši kā citviet Eiropā: “Zinu, ka esat NATO dalībvalsts, un tāpēc jūtos pasargāts. Tomēr redzu, ka ir investori, kas ir piesardzīgāki, saredz risku ienākt šeit.”
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) publicētie dati liecina, ka, salīdzinot ar 2022. gadu, investīciju apjoms Latvijā pērn pieaudzis par 30%. Visvairāk ieguldījušas Skandināvijas valstis, tomēr starp aktīvākajām investētājām LIAA min arī Nīderlandi.