«SmartLynx Airlines» gada laikā pārvadāto pasažieru skaits pirmo reizi pārsniedzis 10 miljonus
Avio pasažieru plūsmai beidzot atgriežoties pirmspandēmijas līmenī, Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” 2024. gadā veikusi vairāk nekā 68 000 lidojumu, kas ir par 43,4% vairāk nekā gadu iepriekš, un pirmo reizi tās pastāvēšanas vēsturē gada laikā pārvadājusi vairāk nekā 10 miljonus pasažieru (+62,5%), portālu LSM.lv informēja lidsabiedrībā.
Pērnā gada maijā uzņēmums pieņēma lēmumu vairs nepiedāvāt čarterlidojumus no Baltijas valstīm, tā vietā koncentrēties uz savu pamatbiznesu – gaisa kuģu apkalpes, apkopes un apdrošināšanas (ACMI) pakalpojumiem.
“Paralēli kapacitātes nodrošināšanai mūsu klientiem, “SmartLynx” prioritāte šogad bija efektivizācija – gan pārskatot flotes resursus, gan veicot izmaiņas uzņēmuma pārvaldes struktūrā.
Saglabājot līdzīgu gaisa kuģu skaitu, ar kuru noslēdzām iepriekšējo gadu, esam spējuši ievērojami kāpināt gan veikto lidojumu, gan pārvadāto pasažieru skaitu, kas ir liels sasniegums mūsu komandai,” skaidroja uzņēmuma izpilddirektors Edvins Demeņus.
Pārvadāto aviācijas kravu apjomu ziņā, aizvadītajā gadā novērojams neliels kritums par -6,8 %, salīdzinot ar 2023. gadu. Šobrīd uzņēmuma uzmanības centrā ir e-komercijas kāpuma izraisītais pieprasījums. Lidsabiedrības aplēses liecina, ka nākamgad šis tirgus segments varētu augt par teju 6 %, kāpinot izaugsmi arī turpmākajos gados.
Iemesli, kas veicināja un turpinās veicināt ACMI pieprasījumu
Baltijas tirgus aviācijas tirgus ir samērā neliels, bet tas spēj veidot spēcīgus ACMI uzņēmumus.
2024. gadā pasažieru pieprasījums pēc avio pārvadājumiem sasniedza savu augstāko atzīmi, un pēc ilgas gaidīšanas atgrieza aviācijas nozari pirmspandēmijas līmenī. Kamēr pasažieru pieprasījums pieauga, iepriekšējo gadu izaicinājumi aviācijā turpinājās arī 2024. gadā – jaunu lidmašīnu piegādes kavējas pat par vairākiem gadiem, tāpat būtiski ierobežota ir rezerves daļu ražošana un piegāde.
Rezultātā aizvadītajā gadā aviokompānijas arvien vairāk vērsās pie ACMI aviokompānijām, lai rastu risinājumus iztrūkstošās kapacitātes aizpildīšanai – situācija, kas būs aktuāla ne tikai 2025., bet arī vismaz līdz 2030. gadam.
ACMI tirgus izaugsme 2024. gadā un nākotnē
2024. gads ACMI nozarē ir bijis ražīgs, un tiek lēsts, ka globālais ACMI tirgus šogad sasniegs 5.57 miljardus eiro vērtību, kas ir teju miljarda liels pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (4,32miljardi eiro).
Vadoties pēc tendencēm aviācijas nozarē un aviācijas tirgus izaugsmes rādītājiem, paredzēts, ka ACMI tirgus izaugsmes likme pasaulē nākamos sešus gadus varētu būt aptuveni 7–9% gadā.
Aizvadītā gada oktobrī “SmartLynx” saņēma ASV Federālās aviācijas administrācijas (FAA) piešķirto Ārvalstu gaisa transporta operatora sertifikātu. Šī sertifikācija ir apliecinājums aviokompānijas augstajiem operacionālajiem standartiem un ļauj “SmartLynx” uzsākt lidojumus uz un no ASV, kā arī to teritorijā.
Avots: LSM.LV